Nyhet

10 tips inför valet av e-handelsplattform

Under åren har vi matchat många företag med en passande e-handelsplattform och vet att det kan vara ett både avgörande och svårt val att göra. För att underlätta processen har vi därför tagit fram 10 konkreta tips för att underlätta ert plattformsval.

1. Gör er hemläxa
Det är inte svårt att googla fram en leverantör som med lite tur till och med kan bli en bra lösning för er e-handelssatsning. Men chansa inte. Ta reda på vad just du behöver och ta god tid på dig att gå igenom alternativen. Ett bra förarbete och en bra upphandling minskar risken för onödiga kostnader och ytterligare plattformsbyten längre fram.

2. Var öppen med din budget
Hymla inte med hur mycket pengar ni har att röra er med när du begär in offerter från leverantörer. Är du öppen med din budget ökar chansen att ni ställer realistiska förväntningar på varandra.

3. Måla inte in dig i ett hörn
Å ena sidan ska du ju inte betala för mer än vad du behöver. Å andra sidan måste verktyget vara tillräckligt flexibelt för att kunna utökas i takt med att din verksamhet gör det. Klarar verktyget att din produktkatalog växer från 500 till 5000 produkter? Från 10 till 100 ordrar per dag? Och håller den tekniska lösningen för en besökarexplosion vid exempelvis en lyckad marknadsföringskampanj?

4. Jämför inte äpplen och päron
Inköpskostnaden är inte allt. Det måste du ha koll på när du jämför leverantörernas priser. Vad blir den initiala investeringen och vad landar de löpande kostnaderna på?

5. Hyra, köpa eller utveckla en egen plattform?
Innan du börjar utvärdera olika plattformar behöver du ha en idé om vilken betalningsmodell som passar ert företag bäst på både kort och lång sikt. Kommer ni fram till att en hyrlösning är bättre för ert företag så kan ni direkt stryka alla plattformar som kräver att man köper en licens.

6. Kolla kopplingarna
Integrationer är ofta tidskrävande och kostsamma. Självklart är det därför bra om den plattform du väljer redan har färdiga kopplingar till ert affärssystem, eller PIM. Andra färdiga kopplingar som kan vara mycket värdefulla och spara tid och pengar är till lager och logistiksystem, betalningsväxlar och eCRM-system.

7. Finns det stöd för den kundupplevelse ni vill erbjuda?
Många plattformar kräver att man använder det inbyggda publiceringssystemet/CMS för att bygga själva sajten. Om detta system inte är flexibelt nog så kan det sätta begränsningar som gör att ni inte kan få den kundupplevelse som ert företag vill ha. Har ni önskemål om att använda ett externt publiceringssystem kommer det att påverka vilka plattformar som ni kan välja mellan då inte alla plattformar tillhandahåller API:er eller kanske inte bygger på samma programmeringsspråk.

8. Syna supporten
Du kommer att behöva hjälp, speciellt i början. Kolla upp supportens öppettider, tillgänglighet och framförallt – kunskap och vilja att hjälpa dig.

9. Internationalisering och lokal anpassning
Vilket stöd har plattformen för olika valutor och språk? Hur enkelt är det att lokalanpassa innehåll, sortiment, leveranssätt, fraktavgifter, moms och betalningssätt?

10. Kolla referenser
Kolla upp e-handelsleverantörernas referenser. Lyft luren och ring runt för att se vad andra tycker om det verktyg och den leverantör du funderar på. Prata om möjligt med folk på både teknik-, sälj- och marknadsföringssidan. Finns det inga seriösa referenser att få tag på – välj en annan leverantör.

Vi på Beyond Retail erbjuder helhetsperspektiv på e-handel som de flesta andra byråer saknar. Vi kan hjälpa dig med digitala strategier, projektledning, digital marknadsföring och kampanjplanering. Vill du veta mer? Kontakta oss så berättar vi mer.