Digital Marketing, Organization

Beyond Retail checkar in med: Björn Sperling

I mars startade Beyond Retail den viktiga rekryteringen av en Marketing Director till Loop54. Ett bolag som med AI-teknologi hjälper e-handlare att öka sin konvertering och kundnöjdhet genom personaliserad sök-och navigation.

Mitt under processen slog Corona-krisen ner som en blixt från klar himmel men Loop54 stod stabilt och ville genomföra rekryteringen som planerat. Resultatet från en gedigen matchning blev Björn Sperling som tillträdde redan den första juni.

Björn är nu inne på sin tredje vecka och har redan skapat resultat. Vi på Beyond Retail ville givetvis höra mer om detta och ställde 5 snabba frågor till Björn.

“Jag förstod att det faktiskt inte bara handlade om marknadsföringen utan att optimera hela säljprocessen.”

Vad lockade dig att gå till Loop54 och rollen som Marketing Director?

Loop54 är ett mycket intressant bolag med en innovativ tjänst i en stark tillväxtfas. Jag såg även att bolaget har mycket potential, framför allt nu i “Corona-tider”. De verkade ha en bra struktur på marknad och försäljning men jag kände ändå att det fanns utrymme att göra nytta.

Själv har jag en lång erfarenhet inom båda områdena: 20 år inom försäljning och de senaste 10 åren har jag jobbat som konsult med att bygga strukturer för hur marknad ska stödja försäljning på bästa sätt. Jag har även byggt upp försäljningsorganisationer på flera marknader i Europa, vilket kommer väl till hands med tanke på Loop54:as fortsatta expansion. Jag uppskattar verkligen även att komma in i ett litet bolag och få leda hela processen från lead till kund.

Till sist måste jag även säga att Beyond Retail var väldigt kunniga om bolaget och tjänsten vilket gjorde mig extra intresserad, jag förstod att det faktiskt inte bara handlade om marknadsföringen utan att optimera hela säljprocessen.

Hur skiljer sig detta uppdrag från dina tidigare?

Det är mitt första linjeuppdrag på 15 år vilket passar mig bra i denna fas. På så sätt får jag nu fokusera på det jag är gillar mest samt vara med att leda bolaget i ledningsgruppen.

Vilka utmaningar och möjligheter ser du framför dig i uppdraget?

Jag ser jättestora möjligheter att förbättra säljorganisationen och få bolaget att expandera på flera marknader med nya kunder. Timingen är också bra. Utmaningar finns det givetvis också, att nå mina och teamets höga mål. Jag hoppas kunna leda teamet genom att vara “hands on” i det dagliga arbetet och visa att jag kan hantverket och inte bara säga vad som ska göras.

Behöver du också ökad din digitala kompetens i bolaget? Oavsett bransch, erfarenhetsnivå och kompetens har vi kandidater för dig. 

Christofer Båge

Senior Consultant Beyond Retail christofer@beyondretail.se +46 70-393 32 27