Insikt

E-handelstrender att hålla koll på 2018

Det digitala landskapet förändras snabbare än nånsin. I det avseendet blir det nästan omöjligt att prata om trender inom e-handel och digitalt. Trots att e-handeln växer dramatiskt globalt, är det många e-handlare som inte lyckas räkna hem deras försäljning. Ett vanligt misstag är att man försöker växa för snabbt, istället för att fokusera på kundvärde och kvalité. Konkurrens handlar inte längre bara om priser, utan om andra faktorer som sortiment, varumärke, trovärdighet, leverans och bra kundservice.

2018 kommer e-handlare behöva tänka på skalbarhet: kan man med sina förutsättningar växa och möta kundens ökade behov och förväntningar? Istället för att tänka i trender bör man ställa sig frågan om man över huvud taget är där man bör vara. Back to basics, med andra ord. Sätt kunden i fokus och se till att erbjuda en perfekt köpupplevelse som skapar en långsiktig relation. Lyssna på dina kunder, experimentera, testa och mät.

Utifrån den spaningen har vi på Beyond Retail tagit fram 4 konkreta tips att ta med dig in i det nya året:

  1. Snabbare leveranser – bättre distribution.
    Dina kunder förväntar sig redan nu att kunna välja hur och när de vill få sina varor levererade, men det handlar inte bara om att det ska gå snabbt. Det handlar också om att kunna erbjuda smidiga returer och personlig kundservice i princip när och var som helst. Din kund kommer att vilja ha snabb och smidig leverans, och de kommer inte längre att vilja betala för det. Logistik, långsiktiga partner-relationer och hundraprocentig koll på sina egna marginaler är med andra ord a och o.
  2. Butikerna kommer tillbaka.
    Att e-handeln skulle konkurrera ut fysiska butiker stämmer inte längre. Tvärtom blir den fysiska upplevelsen av produkter och varumärke allt viktigare. Istället för att ”bara” ha en vanlig butik, måste man tänka i en kombination av showroom (visuella och fysiska), pop-up-butiker, produktlanserings-event, in-store demos av produkter i kombination med starka och visuella digitala kampanjer. Varumärken som funnits och vuxit online kommer att närma sig det fysiska i takt med att kunden förväntar sig en ännu mer premium-köpupplevelse; både i form touch-and-feel på produktnivå, en personlig kundrelation och uppföljning.
  3.  Omni blir mätbart.
    Vi ser redan nu att 82% av mobila användare söker efter fysiska butiker, och att 18% av lokala sökningar på butiker leder till försäljning  inom så kort som 24 timmar. Med allt mer avancerad mätning och attributionsmodeller kommer vi 2018 äntligen effektivt kunna mäta ROI från digitala kampanjer, enligt modellen ROPO (ROPO: “Research Online, Purchase Offline”). Med smarta integrationer och avancerad spårning kommer man nu kunna se vilka kampanjer och annonser som faktiskt leder till både besök och köp i fysiska butiker.
  4. Ännu fler avslut i mobilen.
    Användare och potentiella kunder kommer att fortsätta förvänta sig 100% mobilanpassade köpflöden. Lyckas man med detta, finns det inte längre någon skillnad i köpbeteende mellan mobila enheter och desktop. Ju bättre detta är och blir, desto större köpbeslut kommer också att fattas på mobila enheter. Kunden är beredd att handla både större kvantiteter, produkter och till ett större värde. Förenklad, avancerad teknologi som fingeravtryck och ansiktsigenkänning kommer också att öka andelen transaktioner som slutförs på mobila enheter parallellt med att aktörer som Google, Samsung och Apple förändrar det tekniska förutsättningarna för hur mobila betalningar ser ut och används.

 

Hur ser ni på 2018?