E-commerce

Mary Meekers senaste trendspaning inom e-handel och digitalt

People planning on desk

Sedan 1995 har riskkapitalisten Mary Meeker kommit med sin årliga rapport kring årets internettrender. Rapporten omfattar flera olika källor och sammanfattar de viktigaste trenderna som händer just ni inom allt digitalt och har kommit att bli ett viktigt verktyg för många företag för hur de ska planera sina digitala insatser framåt.

2018 års upplaga fokuserar på personalisering, e-handel och innovation, där Amazon är en oerhört central aktör, samt Kinas innovation och dominans inom all internetrelaterad utveckling. Du kan läsa hela rapporten nedan här – men sammanfattar vi några av de e-handelstrender som vi på Beyond Retail tycker är värda att lyfta:

  1. E-handeln fortsätter att växa globalt. 2017 växte den med 16 procent i USA, upp med 16 procent från 2016. Amazon tog en större andel av försäljningen med 28 procent förra året. Den fysiska detaljhandeln fortsätter att minska.
  2. Mobil e-handel växer lavanartat. Det är mobilen som driver e-handeln framåt, vilket beror på att användandet av mobila enheter ökat över tid. Idag spenderar vi över 3 timmar per dag på mobila enheter, vilket självklart reflekteras i det mobila köpbeteendet.
  3. E-handel vs Fysiska butiker. Idag står e-handeln för 13% av alla köp inom retail. Hur vi handlar har också förändrats – i dag sker den första varumärkes/produkt-interaktionen via kanaler som Facebook och Instagram (både organiskt och betalt).
  4. Sociala medier driver försäljning. Hänvisningstrafik från sociala medier har ökat från 2 procent 2015 till 6 procent 2017, vilket till stor del beror på Facebook och Instagrams räckvidd.
  5. Onlinemarknadsföring ökar. Nu om någonsin är det dags att skifta budget från traditionell marknadsföring och tryckt press till det digitala.
  6. Amazon = E-handel. Amazon dominerar e-handelslandskapet i USA och fortsätter sin globala tillväxt.
  7. Vårt sök förändras. Konsumenten vänder sig inte till sökmotorer i lika hög utsträckning. Istället börjar sökresan efter produkter i andra kanaler, som till exempel Amazon. Hela 49% av produktrelaterade sökningar i USA börjar på Amazon, jämfört med 36% som börjar i en sökmotor.
  8. Mobila betallösningar blir allt enklare. Kina leder utvecklingen när det kommer till mobilanpassade betallösningar, med över 500 miljoner aktiva användare 2017.

 

Har ni läst Meekers rapport ännu? Vad är era tankar?