Rekrytering

Rekrytering i kristider

white and black now hiring signage

”Bolag har inte råd att inte rekrytera i kristider” -Bill Hewlett och Dave Packard.

I Claudio Fernández Aráoz senaste artikel i Harvard Business Review ”Now Is an Unprecedented Opportunity to Hire Great Talent” adresseras det faktum att kristider är en ypperlig tid för att rekrytera. Bolag och företagsledare måste tänka bortom överlevnad och fokusera på möjligheterna som corona-pandemin medför. De som har mod att göra det kommer hitta supertalanger som inte annars är mottagliga för att flytta på sig, bekräftar Claudio. Detta när hårt utsatta branscher håller på att kollapsa och många bolag skär ner på personal.

På Beyond Retail ser vi att denna kris även har öppnat ögonen för många och visat att det faktiskt fungerar bra att jobba hemifrån. Detta möjliggör även att man kan utöka det geografiska området att hitta rätt talanger på. Modiga, visionära ledare kan och bör därför utnyttja läget och förbereda för en stark tillväxt post-pandemin med bättre förutsättningar än någonsin.

Några som gjorde precis detta första gången under efterkrigstiden på 40-talet var grundarna av Hewlett & Packard, Bill Hewlett och Dave Packard. De insåg nämligen att ingenjörer som tidigare varit anställda inom försvaret nu började se sig om efter nya möjligheter i det civila. Bill och Dave resonerade att det inte hade råd att inte utnyttja detta tillfälle och anställa de bästa talangerna från försvarsmakten trots rådande kristider. Detta mycket modiga beslut visade sig vara helt rätt. I en intervju många år senare berättar de att satsa på att rekrytera talanger oavsett konjunktur har varit den största faktorn bakom bolagets otroliga framgång sedan dess.

”Tack vare en mer progressiv syn på personalnedskärningar tog man sig igenom krisen med större konkurrensfördel än tidigare”

Enligt en studie gjort vid Harvard Business School kan vi även se att det hände något speciellt med 9% av de 4 700 bolag de analyserat de senaste tre lågkonjunkturerna. De kom nämligen ur dessa i ett bättre ekonomisk skick än tidigare tack vare en mer progressiv syn på personalnedskärningar. En strategi som baserade sig på att inte bara slopa frysning av alla nyrekryteringar utan snarare fokusera på att identifiera vilka områden de behövde stärka upp kompetens inom och rekrytera till dessa med bättre förutsättningar än någonsin. Detta blev givetvis en stor konkurrensfördel när krisen avtog.

Som ett resultat av corona-pandemin ser vi ett stort antal högpresterande kandidater lämna branscher som: Media, Turism- och Resebranschen, Retail, Bygg och Fastigheter samt Rekryteringsbolag.

Här finns kandidater som är både ledare och specialister inom områden så som projektledning, försäljning, marknad, e-com, digital marketing, product & tech och omnikanal. Står ditt bolag också inför tuffa beslut kring hur ni ska bygga er organisation post-pandemin. Utmana och inspireras av Bills och Daves mod att fokusera på de rekryteringsmöjligheter som en kris medför – de finns nämligen framför dig precis just nu!

*Denna post är inspirerad av en artikel av Claudio Fernández Aráoz vid Harvard Business School.

Vill du diskutera digital rekrytering, organisation eller kluriga rekryteringsbehov? Slå oss en signal på +46 8 121 444 33 så ger vi dig den input vi kan.

Christofer Båge

Senior Consultant Beyond Retail christofer@beyondretail.se ‭+46705085939