Beyond Retail checkar in hos Skruvats nya Country Manager Norway – Astrid Johnsen

I vintras startade Beyond Retail den viktiga rekryteringen av en Country Manager Norway till e-handelsbolaget Skruvat. De såg ett behov av att bli mer lokalt anpassade och spetsigare i sin kommunikation på Norska marknaden, och sökte en person med gedigen erfarenhet från e-handel och kampanjhantering samtidigt som man skulle kunna den norska marknaden och språket. Valet föll på Astrid Johnsen som senast varit på HSNG – Gymgrossisten där hon arbetat som Campaign Manager och dessförinnan Online Store Manager. Astrid har en gedigen erfarenhet från försäljning online, kampanjplanering och digital marknadsföring.

Vi checkar in hur hennes första tid på Skruvat har varit, med 5 snabba frågor!

Vad lockade dig att gå till Skruvat och rollen som Country
Manager?
Jag tyckte det lät Intressant med ett företag i tillväxt som hade ambitiösa och spännande planer på gång. Det är en stor e-handlare i en ny bransch, och extra kul då jag har ett stort bilintresse!

Vad är ditt huvudsakliga uppdrag i rollen?
Jag jobbar i marknadsteamet tillsammans med ett gäng tjejer, vilket det också är lite ovanligt i bilbranschen, så det är kul! Jag är ensamt affärsansvarig för norska marknaden. Det är en väldigt bred roll där jag ansvarar för att driva och optimera försäljning online, men också med att hitta nya affärsmöjligheter specifikt för Norge. Det är ett stort fokus på att utveckla kundresan och kundnöjdheten.

I det dagliga så jobbar jag bland annat med att hitta potentiella samarbetspartners, hantera reklamköp, utföra A/B-tester på sajt och lägga upp kampanjer. Just nu så tittar jag även på att optimera vår fraktlösning i Norge. Det är ett bergigt land så det kan vara svårt att hitta transporter som passar alla.

Hur skiljer sig detta uppdrag/jobb från dina tidigare?
Jag har haft liknande arbetsuppgifter tidigare, med ett stort fokus på konvertering, SEO, digitala medier och kampanjer. Tidigare har det varit ett mer specifikt fokus på enskilda områden, men nu får jag möjlighet att ansvara för ett helt affärsområde och skapa en helhet av alla dessa bitar.

Vilka utmaningar och möjligheter ser du framför dig i
uppdraget?
Det är en utmaning att lyckas hålla tempot i tillväxt och försäljning. Vi har satt upp ambitiösa mål och inom e-handel är det alltid svårt att slå budget, så det gäller att fortsätta vara på tårna och leverera. Vi måste fortsätta försöka hitta kreativa lösningar och ständigt vilja förbättra oss. På Norska marknaden ser vi stora möjligheter att utveckla vårt brand och skapa en större medvetenhet om Skruvat. Hur kan vi kommunicera till den Norska marknaden? Det är en utmaning och vi jobbar mycket med att anpassa och spetsa till vår kommunikation och erbjudande så att det ska tilltala den Norska marknaden, då den skiljer sig något från den svenska.

Vad har varit roligast hittills?
Det har varit jättekul att få komma till ett nytt team med så härliga kollegor. Jag har känt mig väldigt välkomnad trots att pandemin har tvingat oss till mer digitala möten. Det är också spännande att lära sig en ny bransch och få nörda ner sig på bildelar och de kategorier som finns inom det området.

Behöver du också ökad din digitala kompetens i bolaget? Oavsett bransch, erfarenhetsnivå och kompetens har vi kandidater för dig. 

Gustav Lundström

Recruitment Consultant Beyond Retail gustav@beyondretail.se +46 76 326 86 44