E-commerce Manager

Springtime Network

Online Sales Stockholm

Just nu söker vi dig som kan hjälpa oss att ta nästa steg när det gäller handeln via våra digitala kanaler.

Springtime Network har flera framgångsrika sajter med hälsa och träning som gemensam nämnare. Vi säljer redan idag en hel del produkter och tjänster via digitala kanaler men vi kan samtidigt bli ännu bättre på att utnyttja den fulla affärspotential som finns inom det här området.

Vi tror därför att du ska ha förutsättningarna för att bli vår expert på allt som rör e-handel och konverteringar – oavsett om det handlar om att rekrytera nya prenumeranter, sälja hälsorelaterade produkter eller öka antalet resenärer på våra träningsresor. Du kommer att få ett stort personligt ansvar för att planera och genomföra det här arbetet i alla våra kanaler. Utifrån de ramar och mål som sätts upp gäller det att kunna hantera allt från enklare produktion och genomförande av kampanjer till konverteringsspårning och utvecklande analys.

Det här är en ny helt tjänst hos oss men till din hjälp kommer du att ha vår digitala chef samt våra webbredaktörer. Samtidigt kommer du med din kompetens kunna hjälpa oss att hitta nya smartare sätt att göra digitala affärer både internt hos oss och med våra samarbetspartners. Du kommer på det sättet vara nyckeln till vår digitala framgång med stora möjligheter att själv utveckla din yrkesroll hos oss.

ANSVARSOMRÅDEN

  • Övergripande operativt ansvar för e-handelsverksamheten: Se till att e-handeln levererar bästa möjliga konvertering, nykundanskaffning samt öka antalet återkommande kunder.
  • Budgetansvar: Uppföljning, analys samt rapportering.
  • Analys: Konverteringsoptimering, planera och genomföra konverteringshöjande åtgärder. Analysera och agera på besökarbeteenden och köpbeteenden. Implementera bättre spårning och segmentering.
  • Affärsutveckling digitalt: Delta i utvecklingsprojekt av koncernens sajter. Omvärldsbevakning, utvärdera ny teknologi, verktyg och nya utvecklingsmöjligheter. Kravställa gentemot externa leverantörer.
  • Försäljning & marknadsföring: Planera, hantera och producera kampanjer för e-handel, nyhetsbrev och sociala medier. Utveckla egna och köpta kanaler för trafikdrivning.  Hantera publicering av externa digitala kampanjer i annonssystem.
  • Organisation: Ansvara för att synkronisera e-handeln med övriga kanaler. Hantera kravställning på övriga delar av verksamheten för att understödja e-handeln 

ERFARENHET 

  • Erfarenhet inom e-handel eller digitala affärer
  • Relevant akademisk bakgrund
  • Erfarenhet av att leverera resultat i en snabbrörlig digital miljö.
  • Erfarenhet av att jobba med content, CMS-system och Facebook’s affärsverktyg
  • Erfarenhet av att jobba flexibelt med många olika uppgifter i en mindre organisation

KOMPETENS 

  • Mycket goda kunskaper inom digitala affärer: Trafikdrivning, konverteringsoptimering, kundanskaffning och lojalitet
  • Kompetens inom digital marknadsföring och sociala medier
  • Goda kunskaper inom webbanalys och verktyg (t.ex. Google Analytics)
  • Teknisk förståelse för begränsningar och möjligheter i plattformar och andra digitala verktyg och system
  • Kompetens att hantera hela kedjan från idé till utförande
  • Grundläggande Photoshop- och designkunskaper

PERSONLIGHET 

  • Driven lagspelare med förmåga att leverera resultat genom målinriktat arbete 
  • Vilja och vana av att arbeta självständigt med stort eget ansvar
  • Tydlig kommersiell profil med näsa för smarta affärer och nya affärsmöjligheter
  • God kommunikativ och analytisk förmåga.

OM TJÄNSTEN

  • Heltid med placering på vårt kontor vid Alvikstorg i Stockholm
  • Tillträdesdag 1 september
  • Ansökningar behandlas löpande