KappAhl är inne i en expansiv fas och vi söker nu en riktigt duktig webanalytiker som vill bidra till KappAhls fortsatta utveckling. Vi erbjuder ett utvecklande jobb med stora möjligheter att påverka på ett modeföretag i tiden.
Det är inte för siffror och diagram som du optimerar din webbplats, det är för människor. Du har ett genuint intresse för vad som får olika personlighetstyper att reagera och agera på olika sätt. Du vill förstå varför saker inträffar, inte bara kunna se att de inträffar. Du kan känna besökarens frustration när hon upplever problem med en webbplats och vet att det är nöjda besökare som leder till ökade intäkter, minskade kostnader och ökad kundnöjdhet. Genom analys, historieberättande och ditt genuina, personliga, engagemang får du andra att lyssna och du förstår hur du ska möta kunden på hennes planhalva.
Ditt ansvarI ditt ansvar ingår att etablera och följa upp KPI:er, identifiering av förbättringspotential och att implementera optimering av företagets kanaler och tjänster baserat på webbanalyser. Du arbetar med att implementera arbetsrutiner för att kontinuerligt jobba med kundlojalitet och utvecklar effektiva rapporter och dashboards som organisationen har konkret hjälp av. Du tar ansvar för Customer Retention genom kartläggning av köpmönster kontra avhopp/passivitet och fungerar som kravställare mot IT-avdelning och externa digitala byråer. Genom löpande mätning av beteende ger du beslutsunderlag för optimering av vår webbplattform, e-handel och kundkommunikation. Segmentering av kunder inför nyhetsbrev och andra aktiviteter samt löpande underhåll och kvalitetssäkring av Google Analytics-implementeringen samt uppföljning och rapportering av webbtrafik och sökmönster ingår också i uppdraget.
Din profil
För att passa i rollen ser vi att du har minst två års dokumenterat erfarenhet inom arbete med customer retention / kundlojalitet och framgångsrik e-handel. Du har stor erfarenhet inom Google Analytics och implementation av mätpunkter i Google Analytics och erfarenhet av tag managementsystem (ex. Google Tag Manager). Du har också kunskaper i och erfarenhet av EPI Server, erfarenhet av konverteringsoptimering och genomförande av A/B-experiment och kunskaper inom A/B- och multivariata tester samt andra verktyg för analys av onlinebeteende. Du har erfarenhet av Microsoft BI, god förståelse för JavaScript, HTML och CSS och behärskar svenska och engelska.
Du är analytisk, logisk och är van att använda data för att fatta beslut. Du är bra på att leda både dig själv och andra i projekt mot tuffa mål. Självklart är du ambitiös, driven, gillar utmaningar, brinner för utveckling och tar initiativ för att hitta förbättringar