Elodie Details AB

Global E-commerce Manager

Elodie Details är ett expansivt och offensivt företag som skapar marknadens trendigaste babyprodukter, alltid med fokus på design och kvalité. Huvudkontoret är beläget i centrala /../

Profile

Laura Bornebusch Lundeberg

COO & Partner
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Elodie Details är ett expansivt och offensivt företag som skapar marknadens trendigaste babyprodukter, alltid med fokus på design och kvalité. Huvudkontoret är beläget i centrala Stockholm och varumärket har återförsäljare och distributörer i över 30 länder. Elodie Details har genom sin nytänkande design och täta produktlansering vunnit en stark kundbas såväl på hemmaplan som runt om i världen. För mer bolags- och produktinformation se www.elodiedetails.com

Bakgrund

Vi söker nu en E-Commerce Manager till en ny roll inom organisationen, en nyckelperson med ansvar för vidare utveckling och global satsning inom B2C. Rollen är bred, med syfte att lyfta såväl intern som extern e-handel. Elodie Details produkter är redan idag framgångsrika i digitala kanaler, tack vare sitt visuellt tilltalande uttryck och en målgrupp som gärna gör sina köp via näthandeln. Vi vill stärka vårt erbjudande till e-handlare runt om i världen genom att föra in kunskap och kompetens om deras villkor och önskemål i vår organisation.

Brinner du för e-handel, digital kommunikation och möjligheterna med SEO och sociala medier? Genom kreativitet skapa unicitet och fantastiskt resultat med små resurser. Vara operativ, men ändå förstå vikten av strategi, KPI och analys. Har du tidigare arbetat med digital marknadsföring inom detaljhandeln kan det vara precis dig vi söker.

Om tjänsten

Som E-Commerce Manager kommer du att rapportera till Säljchef, och ingå i sälj och marknadsteamet med ett kommersiellt ansvar över företagets e-handel. Du kommer att ha ett nära samarbete med andra funktioner internt i arbetsförfarandet kring den digitala plattformen och har ansvaret för kontakten med externa leverantörer inom olika områden och bidra med din expertis till bolaget.

Du kommer till exempel att:

Hantera kravställning på övriga delar av verksamheten för att understödja e-handeln. Övergripande ansvar för att e-handelsverksamheten levererar bästa möjliga resultat och löpande analysera effektiviteten och optimera processer och flöden. Framtagande och ansvar för prognos och budget samt uppföljning och rapportering.

Tjänsten passar dig som har hunnit arbeta 2-3 år inom E-handel men som nu söker sig vidare till spännande utmaningar och du har stor möjlighet att påverka företagets E-handel framåt. I denna roll kommer man även att hantera anpassningen av globala kampanjer till lokala marknadsförhållanden och inrätta lokala landningssidor samt anpassa optimering av lokala UX frågor, logistik, tull och betalningssätt etc. och ansvarig kontakt för kundservice och logistik gällande egen webhandel, du kan kort sagt alla aspekter av e-handel.

Du driver den egna globala B2C försäljningen i digitala kanaler och genom tätt samarbeten med säljare och distributörer säkerställer du kommunikationen hos externa e-handlare och ser till att lanseringar sker vid rätt tillfällen och får den exponering vi önskar, och ansvarar för att varumärket syns på rätt sätt och med aktuellt material. Hos oss arbetar du i en liten organisation med korta beslutsvägar och högt tempo.

För att lyckas i rollen tror vi att du har följande erfarenheter:

Relevant arbetslivserfarenhet inom webbadministration och e-handel gentemot B2C och B2B, gärna utanför Sveriges gränser. Erfarenhet av att arbeta med systemförvaltning, dataflöden samt kunskap om hur man bygger och underhåller en e-handelsplats. Goda kunskaper inom användarvänlighet och gränssnitt. Teknisk förståelse för begränsningar och möjligheter i plattformar och andra digitala verktyg och system och kan arbeta med HTML/CSS code.

Analytisk förmåga och kunskaper inom webbanalys och verktyg (t.ex. Google Analytics). Goda kunskaper inom digital marknadsföring (SEO, SEM). Skapat grafiskt material i Photoshop, Illustrator, Indesign och erfarenhet av Google Tag Manager, Facebook Ads, Linkedin och Social Media. Resultatdriven, analytisk och vill arbeta mot tydliga mål och vet hur du ska uppnå dem. Flexibel inför förändrade förutsättningar och har inga problem att anpassa dig. Behärska svenska och engelska flytande i tal och skrift. Slutligen värderar vi självklart en god social- och samarbetsförmåga.

Ansökningsinformation

Denna process hanteras av Beyond Retail. Vi behöver din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt, men senast 21 April. Tillträde sker snarast och vi kommer att göra urval och intervjuer löpande. För frågor om din ansökan kontakta Beyond Retail.