Stenströms skjortfabrik AB

E-commerce Manager

Genom att satsa på kvalitet har Helsingborgsföretaget Stenströms Skjortfabrik haft mer än hundra framgångsrika år i modebranschen. Stenströms grundades 1899 och har en stor specialitet – skjortor med kvalitet in i minsta detalj.

Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Idag omsätter vi ca 250 miljoner och har de senaste 6 åren mer än fördubblat vår omsättning. Våra produkter säljs via såväl egna flaggskeppsbutiker som varuhus och fristående butiker på över 20 marknader runt om i världen. 

Efter att ha fokuserat på retail har det blivit hög tid att satsa på bolagets digitala försäljning. Därför söker vi nu en erfaren E-commerce Manager till vårt huvudkontor i Helsingborg:

Vi tror att du tidigare arbetat som E-commerce manager, gärna inom mode, och har en bred kunskap om vad som krävs för att lyckas med E-handel på en global nivå. Som E-commerce manager kommer du ansvara för E-handelns försäljning, marknadsföring, tillväxt och lönsamhet. Till hands har du ett engagerat företag och en marknadsavdelning som tillsammans med dig ser till att vår digitala resa blir lyckad.  

Vi på Stenströms brinner för vårt varumärke och de plagg vi tillverkar och säljer. Vi förutsätter att även du är passionerad när det gäller mode av högsta kvalitet. Vi söker dig som känner dig trygg i att både ta strategiska beslut och ha en ledande roll, men som inte tvekar på att rulla upp ärmarna och arbeta operativt med E-handeln. Du kommer få stora möjligheter att på sikt forma det team som kommer att behövas för att tillsammans med dig nå våra mål.

Vi förväntar oss att du kommer vara drivande i kravställandet av den nya E-handeln mot leverantör och kommer fylla rollen som produktägare. Detta ger dig stora möjligheter att få vara med att påverka den lösning som kommer att lanseras. Som E-commerce manager arbetar du även nära marknads-, design- och försäljningsavdelningen.

Vi tror att du är:

  • ​En van kravställare och beställare mot externa parter så som Google, Facebook mm, i och med detta är du därför en god förhandlare.
  • Skicklig på att driva trafik till E-handel och har dokumenterad erfarenhet av att arbeta med SEO/SEM och digital marknadsföring överlag. Både i egen regi och via byråer.
  • Analytisk och van vid att ta fram och analysera rapporter, sätta mål och KPI’er, samt kunnig på analysverktyg så som Google Analytics.
  • God insikt i den juridik som styr E-handeln (gärna från flera marknader) och är mån om att löpande hålla dig uppdaterad.
  • Grundläggande kunskap om de moms- och tullregler som gäller vid internationell E-handel och du sätter dig snabbt in i denna typ av frågor. 
  • God erfarenhet av E-handelns samtliga komponenter, så som betallösningar, lagerlogik, speditörer, översättningsbyråer mm.
  • Det är en fördel om du har erfarenhet av CRM-system och tidigare arbetat med verktyg så som marketing automation inom B2C. 
  • Erfarenhet av Episerver Commerce och InRiver PIM är en klar styrka, men mer avgörande är att du har bred erfarenhet av global, skalbar E-handel.

Vi tror även att du:

  • ​Har kunskap i att utföra viss bildbearbetning. Du har ett gott öga för detaljer, färg och form, och förstår att allt vi gör måste genomsyras av kvalitet. 
  • Är en person som konstant och lyhört fångar upp de trender som råder inom E-handel och omnikanaler samt har ett stort intresse av den moderne och digitala kunden.
  • Har en akademisk bakgrund inom ekonomi, marknadsföring eller systemvetenskap och arbetat i en liknande roll några år.

Övrigt:

Du är flytande i svenska och engelska i både tal och skrift. Övriga språkkunskaper  är meriterande.

Ansökningsinformation 

Denna process hanteras av Beyond Retail. Vi behöver din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt, men senast den 30 augusti. Tillträde sker snarast och vi kommer att göra urval och intervjuer löpande. För frågor om din ansökan kontakta Beyond Retail.