Edblad & Co

Online Content Manager

Edblad befinner sig i ett mycket spännande och expansivt skede, med ökad efterfrågan på bolagets produkter samt ett långsiktigt fokus på att utveckla bolagets egna e-handel och stärka varumärket digitalt. Med detta söker vi nu efter en driven och nyfiken Online Content Manager till bolagets huvudkontor i centrala Stockholm. Som Online Content Manager på Edblad kommer du få en unik möjlighet att få vara med och ta fram bolagets content strategi, samt utveckla och genomföra content calender samt konceptualisera content i bild och text online. Rapporterar gör du till bolagets Marketing Director, Sara Althini. Tjänsten passar dig som älskar att arbeta på ett designföretag, brinner för digitala trender och online försäljning. Du har ca 1–3 års erfarenhet av att skapa kreativt content online och gillar att vara med och bygga strukturer på ett mindre bolag, i en entreprenöriell miljö med snabba beslutsvägar och nära till handling.

Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

I rollen som Online Content Manager på Edblad kommer du att ha ett nära samarbete med Marketing Director, E-commerce Manager, Marketing Coordinator och flera andra nyckelfunktioner internt. Du kommer äga hela online content, vara ansvarig för att både skapa, förbättra och underhålla innehållet i samtliga digitala kanaler för att uppnå ambitiösa affärsmål och säkerställa brand consistencyDu ska ha ett bra öga för det grafiska på siten, en känsla för färg, form och text för att säkerställa den bästa kundupplevelsen. Du kommer ansvara för att analysera effekten av dina insatser på den digitala marknaden, i form av att se över vad som faktiskt konverterar. Du ska ha ett gediget intresse för försäljning samt ha ett kommersiellt tänk.

Exempel på arbetsuppgifter

  • Planera och utveckla content calender i linje med kort- och långsiktiga ehandels- och marknadsföringsmål
  • Samarbeta med ansvariga inom marknad och e-handel för att planera och utveckla innehåll, stil och layout på siten
  • Planera, genomföra och följa upp kommunikation via nyhetsbrev
  • Ansvara för alla sociala kanaler och organiskt skapa material
  • Se över brand consistency i samtliga digitala kanaler
  • Redigera, korrekturläsa och ständigt förbättra allt skriftligt innehåll för att SEO-anpassa och skapa den bästa kundupplevelsen
  • Analysera effekten av insatserna, ex. se över trafik, konvertering och andra relevanta KPI:er
  • Kravställa mot byrå som idag arbetar med sök-kampanjer
  • Sätta upp enklare sök-annonser själv på t.ex. facebook/instagram
  • Följa med på plåtningar och kravställa vid fotografering

För att lyckas i rollen tror vi att du har följande

  • 1–3 års erfarenhet från en liknande/motsvarande position inom content
  • Duktig på att skriva relevanta och engagerande texter på både engelska och svenska
  • Grundläggande kunskap inom sökordsoptimering (SEO)
  • Erfarenhet av marknadsföring via sociala medier
  • Erfarenhet av att planera, genomföra och följa upp nyhetsbrev
  • Erfarenhet av kravställning mot tredje part, ex. byrå, fotograf
  • Du är erfaren inom Google Analytics. Erfarenhet inom Rulemailer och av e-handelsplattformen Magento är meriterande
  • Erfarenhet inom kreativa program så som Photoshop, Indesign, Illustrator är meriterande
  • Kunskap av att sätta upp enklare sök-kampanjer i sociala medier är meriterande
  • Du älskar kreativt skapande av content, du brinner för digitala trender och online försäljning
  • Du har gärna erfarenhet från liknande designföretag, inom mode, livsstil, accessoarer, och/eller beauty

Ansökningsinformation

Denna process hanteras av Beyond Retail. Vi behöver din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt, men senast 3 maj. Tillträde sker snarast och vi kommer att göra urval och intervjuer löpande. För frågor om din ansökan kontakta Beyond Retail.

 

Edblad är ett svenskt designföretag, skapat med en tydlig vision om att ge alla kvinnor en vardagslyx, s.k. everyday luxury. Vardagslyxen erbjuds genom våra smycken, accessoarer och heminredning, samtliga produkter med unik Edblads design, hög kvalitet och kommersiella priser. Edblad grundades av Hans och Cathrine Edblad 2006 på Singö i Roslagen med en uttalad ambition att bygga ett ansvarsfullt etiskt företag med hållbara vackra produkter, samt stötta olika hjälporganisationer för att kunna göra skillnad. Framgången kom snabbt med framförallt de omtyckta smyckena som idag bärs av många svenska kvinnor i alla åldrar. Edblad har idag 10 egna butiker, snabbt växande e-handel, samt 600 återförsäljare i ca 10 marknader. Edblad har eget centrallager & logistikcenter i Gåsvik, Väddö, där även vår restaurang och konferensgård finns. Kontoret och den huvudsakliga verksamheten är i centrala Stockholm.