Elodie Details AB

Digital Retail Manager

Elodie Detail’s fortsätter att växa, främst online där den egna e-handeln tillsammans med andra digitala återförsäljare, står för en stor del av bolagets totala omsättning. Som ett led i att expandera ytterligare online och ta sig an fler marknadsandelar internationellt, ser man även en stor potential i att börja arbeta med internationella marknadsplatser som t.ex. Amazon, Rakuten, Alibaba (Tmall), JD mfl. I anslutning till detta söker Elodie Detail’s nu en Digital Retail Manager till en helt ny roll inom organisationen.

Profile

Laura Bornebusch Lundeberg

COO & Partner
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Om tjänsten

Som Digital Retail Manager för Elodie Details kommer du i samarbete med relevanta personer inom bolaget, ansvara för att bygga upp bolagets interna och externa processer inklusive analys, sortiment, marknadsföring, logistik mm för att skapa framgångsrika affärer via digitala återförsäljare och marknadsplatser.

Som Digital Retail Manager kommer du att rapportera till försäljningschef, och ingå i säljorganisationen som bland annat består av säljare för respektive land/marknad, global e-commerce manager och diverse säljstödjandefunktioner. Du kommer att ha ett mycket nära samarbete med andra funktioner internt, kanske framförallt med bolagets logistikchef men även med marknad för att tex. kvalitetssäkra Elodie Details varumärke online. För att effektivisera processer och leva upp till krav, önskemål, förväntningar från digitala återförsäljare och marknadsplatser, kommer du även att arbeta nära externa partners för ex, logistik, kundtjänst, affärssystem och teknisk utveckling.

Dina ansvarsområden:

  • Övergripande ansvar för att bygga upp och skapa framgångsrika och skalbara affärer via digitala återförsäljare och marknadsplatser som Amazon, Rakuten, Alibaba (Tmall), JD mfl.
  • Ansvar för att skapa, analysera och optimera sortiment, försäljning, marknadsföringsaktiviteter, sökresultat och konvertering på respektive marknadsplats
  • Ansvar för produktinformation, dataflöde, lager, fraktalternativ, kundtjänstrutiner etc samt att bibehålla en tydlig varumärkesidentitet på samtliga marknadsplatser och återförsäljarepunkter
  • Ansvar för analys, prognostisering, budgetering samt uppföljning och rapportering av relevanta nyckeltal och säljtrender för respektive säljkanal
  • Ansvar för att hålla dig uppdaterad inom digitala trender, nya marknadsplatser och liknande affärsmöjligheter globalt

Tjänsten passar dig som har erfarenhet från e-handel, där du har arbetat brett med projektledning, analys, marknadsföring, logistik och varumärke i syfte att öka försäljning online på en global marknad. Du behöver med andra ord ha mycket god förståelse för alla aspekter av att driva en internationell, digital affär.

För att passa i rollen tror vi att du är:

Resultatdriven, analytisk och vill arbeta mot tydliga mål samt vet hur du ska lägga upp ditt arbete för att uppnå dem. Flexibel inför förändrade förutsättningar, ser möjligheter och har inga problem att anpassa dig. Har lätt för att omvandla analys och trender till kommersiell framgång. Behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift. Slutligen ser vi gärna att du har ett högt driv, är positiv och har bra samarbetsförmåga.

Så, brinner du för e-handel, digitala trender och försäljning? Är du även en bra projektledare som kan kombinera prognostisering & analys, planering och strategi med hands-on operativt arbete? Då kan det vara precis dig vi söker.

Elodie Details är ett expansivt företag som skapar marknadens trendigaste babyprodukter, alltid med fokus på design och kvalité. Huvudkontoret är beläget i centrala Stockholm och varumärket har återförsäljare och distributörer i över 35 länder på alla fem kontinenter. Elodie Details har genom sitt nytänkande, design och täta produktlansering vunnit en stark kundbas såväl på hemma i Sverige som runt om i världen. För mer bolags- och produktinformation se www.elodiedetails.com