Om rollen
I rollen som Global Head of E-commerce på AJ Produkter kommer du att ansvara för alla aspekter av vår e-handel dvs personal, tillväxt, kundresa, varumärke, kommersiell kalender & marknadsföring, försäljning, digital plattform och digital utveckling på samtliga 19 marknader.
Den operativa onlineverksamheten är idag uppdelad på ett centralt/globalt team som består av specialister inom Projektledning, Online Marketing, E-mail/Marketing Automation, Social Media och Online Merchandising, UX mfl. För resterande marknader finns en till två online/e-commerce specialister per marknad. Som Global Head of E-commerce har du personalansvar för den centrala/globala teamet samt matrisansvar för lokala specialister.
Denna position är en viktig nyckelspelare i vår digitala tillväxt och rapporterar därför direkt till koncernmarknadschef samt är placerad på AJ Produkter huvudkontor i Halmstad.
Dina ansvarsområden
- Som Global Head of E-commerce ansvarar du för att ta fram och implementera en lönsam och övergripande digital strategi för att nå önskad tillväxt och bästa kundupplevelse online.
- Du ansvarar för e-handelsförsäljningen på global nivå samt vilka kp:ier som skall mätas, rapporteras och analyseras för respektive marknad.
- Du arbetar nära marknad, inköp och logistik samt andra relevanta team för att ständigt optimera och utmana våra interna processer till förmån för vår digitala tillväxt.
- Du ansvarar för hela den digitala marknadsstrategin dvs kampanjplan, kundanskaffning och kanaler, konverteringsoptimering, lojalitet, re-marketing, marketing automation etc.
- Du ansvarar för hela den digitala mediabudgeten, alla investeringar samt ROI på nationell nivå och agerar rådgivare på internationell nivå.
- Du strävar efter att etablera en tydlig global struktur för mätning, analys, optimering och rapportering för samtliga digitala aktiviteter/kampanjer och flöden.
- Du coachar, inspirerar, stöttar och utmanar våra digitala specialister och ger dem rätt förutsättningar att prestera på topp inom sina respektive områden.
- Du arbetar tillsammans med HR, koncernmarknadschef och andra relevanta parter för att säkerställa att vi under hela vår resa har rätt digital kompetens på alla platser i organisationen, för att ta oss mot uppsatta mål.
Din bakgrund
- Relevant akademisk utbildning
- Minst 3-5 års erfarenhet från tidigare digital tillväxtresa där du ägt digitala försäljningsmål i större organisationer
- Minst 3-5 års erfarenhet av inspirerande och coachande personalansvar
- Hög kunskap inom digital marknadsföring
- Hög kunskap i Google Analytics och gärna inom Double Click
- Djup förståelse för hur kunden agerar i den digitala miljön
- Mycket god kunskap i svenska och engelska både i tal och skrift
Vi söker dig som har
- En hög ambitionsnivå, med målet inställt på att leverera ett bra resultat inom satta ramar
- En mycket stark passion för e-handel, digital marknadsföring och inspirerande kundupplevelser
- Ett genuint intresse av att arbeta i team och har en naturlig fallenhet att leda andra människor