AJ Produkter

Global Head of E-commerce

Vi på AJ Produkter har bestämt oss! Vi ska leverera den bästa kundupplevelsen till våra kunder oavsett kanal. Därför har vi de senaste åren satsat stort på att öka vår digitala närvaro och bland annat tillsatt en mängd nyckelkompetenser med digitalt fokus. För att ta nästa steg i vår digitala resa söker vi nu efter en passionerad och driven Global Head of E-commerce som ska leda vår globala satsning på e-handel.

Profile

Laura Bornebusch Lundeberg

CEO & Partner
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Om rollen

I rollen som Global Head of E-commerce på AJ Produkter kommer du att ansvara för alla aspekter av vår e-handel dvs personal, tillväxt, kundresa, varumärke, kommersiell kalender & marknadsföring, försäljning, digital plattform och digital utveckling på samtliga 19 marknader.

Den operativa onlineverksamheten är idag uppdelad på ett centralt/globalt team som består av specialister inom Projektledning, Online Marketing, E-mail/Marketing Automation, Social Media och Online Merchandising, UX mfl. För resterande marknader finns en till två online/e-commerce specialister per marknad. Som Global Head of E-commerce har du personalansvar för den centrala/globala teamet samt matrisansvar för lokala specialister.

Denna position är en viktig nyckelspelare i vår digitala tillväxt och rapporterar därför direkt till koncernmarknadschef samt är placerad på AJ Produkter huvudkontor i Halmstad.

Dina ansvarsområden

  • Som Global Head of E-commerce ansvarar du för att ta fram och implementera en lönsam och övergripande digital strategi för att nå önskad tillväxt och bästa kundupplevelse online.
  • Du ansvarar för e-handelsförsäljningen på global nivå samt vilka kp:ier som skall mätas, rapporteras och analyseras för respektive marknad.
  • Du arbetar nära marknad, inköp och logistik samt andra relevanta team för att ständigt optimera och utmana våra interna processer till förmån för vår digitala tillväxt.
  • Du ansvarar för hela den digitala marknadsstrategin dvs kampanjplan, kundanskaffning och kanaler, konverteringsoptimering, lojalitet, re-marketing, marketing automation etc.
  • Du ansvarar för hela den digitala mediabudgeten, alla investeringar samt ROI på nationell nivå och agerar rådgivare på internationell nivå.
  • Du strävar efter att etablera en tydlig global struktur för mätning, analys, optimering och rapportering för samtliga digitala aktiviteter/kampanjer och flöden.
  • Du coachar, inspirerar, stöttar och utmanar våra digitala specialister och ger dem rätt förutsättningar att prestera på topp inom sina respektive områden.
  • Du arbetar tillsammans med HR, koncernmarknadschef och andra relevanta parter för att säkerställa att vi under hela vår resa har rätt digital kompetens på alla platser i organisationen, för att ta oss mot uppsatta mål.

Din bakgrund

  • Relevant akademisk utbildning
  • Minst 3-5 års erfarenhet från tidigare digital tillväxtresa där du ägt digitala försäljningsmål i större organisationer
  • Minst 3-5 års erfarenhet av inspirerande och coachande personalansvar
  • Hög kunskap inom digital marknadsföring
  • Hög kunskap i Google Analytics och gärna inom Double Click
  • Djup förståelse för hur kunden agerar i den digitala miljön
  • Mycket god kunskap i svenska och engelska både i tal och skrift

Vi söker dig som har

  • En hög ambitionsnivå, med målet inställt på att leverera ett bra resultat inom satta ramar
  • En mycket stark passion för e-handel, digital marknadsföring och inspirerande kundupplevelser
  • Ett genuint intresse av att arbeta i team och har en naturlig fallenhet att leda andra människor