Om rollen
Som E-commerce Manager på Lagerhaus kommer du att ha ett helhetsansvar för ehandelns P&L. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för nykundsanskaffning online (customer acquisition) genom tex performance marketing. Du kommer även att ansvara för att maximera CLV och optimera kundens livscykel (customer retention) hos Lagerhaus primärt online men med hänsyn tagen till omni primärt genom email marketing/CRM. I rollen ingår även ett ägarskap för e-handelns tekniska utveckling och optimering (CRO). Initialt ingår ett personalansvar för en person men vi tror att du på sikt har kapacitet att bygga ett större team allt eftersom e-handeln växer. Vi tror även att du kommer att sprida digital kunskap internt samt att bidra i omnichannel-strategiska frågor.
Övriga Arbetsuppgifter
- Ansvara för att ta Lagerhaus e-handel till nästa nivå med fokus på kundanskaffning, användarvänlighet, konvertering samt lojalitet hos våra kunder.
- Framtagande och ansvar för prognos och budget samt uppföljning och rapportering av P&L och KPI:er.
- Ansvara för att etablera en utvecklingsplan och projektleda utvecklingsarbete i samarbete med IT.
- Ansvara och arbetsleda funktioner som arbetar med innehåll, säljstyrning och online merchandising. Säkerställa att rätt sortiment visas online och att det presenteras på bästa sätt.
- Löpande analysera effektiviteten i e-handeln och optimera processer och flöden.
- Personalansvar initialt för e-commerce assistant
- Omvärldsbevakning, utvärdera ny teknologi, nya verktyg och nya leverantörer.
- Koordinera, leda och kravställa mot externa byråer och konsulter.
- Hantera kravställning på övriga delar av verksamheten för att understödja e-handeln.
Erfarenhet & kompetens
- Gedigen operativ och strategisk erfarenhet inom e-handel.
- Meriterande med erfarenhet från e-handel med koppling till fysisk retail.
- Tydlig digital kommersiell expertis: Trafikdrivning, kundanskaffning, konverteringsoptimering, kundbeteenden och lojalitet.
- God känsla för att balansera byggandet av varumärke med att driva försäljning.
- Stark analytisk förmåga och kunskaper inom webbanalys och verktyg (t.ex. Google Analytics).
- Goda kunskaper inom digital marknadsföring och hur olika kanaler samverkar i ”funneln” samt relationen online/offline.
- Teknisk förståelse för begränsningar och möjligheter i plattformar och andra digitala verktyg och system.
- Flytande på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.
- Goda kunskaper i svenska och engelska.
Personlighet
- Prestigelös "team player" – denna roll är både operativ och strategisk
- Mycket god kommunikativ förmåga
- Driven med förmåga att leverera resultat genom målinriktat eget arbete och genom att motivera och leda andra.
- Van med högt tempo och att ha många projekt pågående samtidigt.
- Nyfiken, engagerad och har en vilja att bidra med kunskap och energi
- Intresse för inredning
Lagerhaus AB är en inredningskedja som erbjuder praktiska och prisvärda produkter med unik design som enkelt förnyar hemmet. Sedan starten har största delen av vårt sortiment bestått av egendesignade mönster och varor. Den första butiken öppnades i Göteborg 1996 och idag drivs 37 butiker i Sverige, 6 butiker i Norge och e-handel i hela norden. Huvudkontoret ligger i Göteborg och företaget ägs av Novax som är ett helägt dotterbolag till Axel Johnson AB.