Om rollen
Som Digital Marketing Specialist Social på Tretorn, kommer du tillsammans med vår europeiska marknadschef, e-com manager och creative team att ta fram en strategi samt kampanj- och innehållskalender för så väl egna som köpta sociala kanaler, men även utveckling i kanaler som vi inte är representerade på idag. Det gäller t.ex. målgruppsarbete, optimering, planering av kampanjer, aktivering av olika marknader, uppföljning och utvärdering, innehållsinventering och drivande av innehållskalender.
Du är också ansvarig för att organiskt driva Tretorns sociala kanaler, bl.a. Facebook och Instagram där du kommer att kravställa material från både copywriter och AD/Designer, men kan även innefatta viss egen produktion av material.
Du är ansvarig för aktivering och uppföljning på dags-, vecko- och månadsbasis och är en viktig kontaktperson för övriga teamet. Du är också ansvarig för att löpande utvärdera och utveckla respektive kanal för att kontinuerligt nå KPIer uppsatta inom marknad och e-com. Placering är på kontoret vid Sankt Eriksplan i Stockholm.
I sin helhet ser vi att rollen kommer ett innefatta följande
- Ansvar för social media marketing-strategin och övergripande mål för respektive kanal
- Identifiera målgrupper och genomföra digitala kampanjer som engagerar och genererar trafik
- Planera, utforma och genomföra betalda kampanjer i sociala medier och i andra digitala kanaler
- Planera och utföra organiska kampanjer på daglig basis i kanaler så som Instagram och Facebook.
- Kravställa mot material från copywriter och Art Director/Designer.
- Kontinuerligt följa upp, analysera och utvärdera trafik och resultat baserat på satta KPI:er, för att löpande optimera framtida kampanjer
- Samarbeta med övriga inom e-handel/marknad för att synka social media-strategin med den övergripande kommunikationskalendern
- Samarbeta med ansvariga inom e-handel för att säkerställa trafik och konvertering
- Hålla dig á jour med nuvarande och framtida trender inom onlinemarknadsföring
- Identifiera nya möjligheter inom social media, nya målgrupper, kanaler etc.
- Arbeta nära samarbetspartners, exempelvis Facebook m.fl.
För att lyckas i rollen tror vi du har följande
- 2+ års arbetslivserfarenhet från arbete inom paid och organisk social
- Du är djupt kunnig och passionerad inom digital utveckling och trender inom social media
- Dokumenterad kunskap inom t.ex. Google Analytics, Facebook Business Manager, Bid Management tools, t.ex. Smartly. Erfarenhet från Adwords och Bing är meriterande
- Goda kunskaper i Excel
- Erfarenhet från att arbeta med relevanta mätvärden som exempelvis CPC, CPA, LTV och andra relevanta KPI:er
- Kunskap inom Photoshop, InDesign är meriterande
- God kommersiell kunskap och förståelse för digitalt kundbeteende
- Mycket goda kommunikationsegenskaper och förmåga att samarbeta med övriga inom bolaget likväl externa partners
- Passion för mode, hållbarhet och förståelse för Tretorns produkter är meriterande
- Flytande svenska och engelska i tal och skrift