Rollen
I anslutning till detta söker Odd Molly nu efter en Head of E-commerce som kan ansvara för ansvara för den digitala affären vilket inkluderar: tillväxt och digital affärsutveckling, digital marknadsföring, konverteringsoptimering, kravställning mot olika leverantörer samt att sätta en tydlig strategi för försäljningstillväxt och teknisk utveckling av den egna e-handeln. Som Head of E-commerce kommer du att rapportera direkt till Marketing Director, ansvara för ett team på 6-7 personer och vara en nyckelperson för bolagets fortsatta digitala utveckling.
Arbetsuppgifter
- Ansvara för att ta Odd Molly’s e-handel till nästa nivå med fokus på användarvänlighet, kundanskaffning, konvertering, samt lojalitet hos våra kunder.
- Framtagande och ansvar för prognos och budget samt uppföljning och rapportering av relevanta KPI:er.
- Koordinera, leda och kravställa mot externa byråer och konsulter.
- Ansvara för att etablera en teknisk utvecklingsplan och projektleda utvecklingsarbete i samarbete med andra resurser och leverantör.
- Ansvara och arbetsleda funktioner som arbetar med innehåll, säljstyrning och online merchandising, customer service och kundlojalitet.
- Löpande analysera effektiviteten i e-handeln och optimera processer och flöden.
- Omvärldsbevakning, utvärdera ny teknologi, nya verktyg och nya leverantörer.
- Tillsammans med resten av marknadsteamet säkerställa varumärkesupplevelse i enlighet med Odd Molly’s varumärkesprofil.
- Tillsammans med resten av marknadsteamet sätta strategi för den digitala kommunikationen ut mot kund, t.ex. nyhetsbrev, onsite, sociala medier mm.
Vi tror att du
- Gedigen operativ och strategisk erfarenhet inom e-handel.
- Teknisk förståelse och systemerfarenhet av Centra som plattform är meriterande
- Analytisk erfarenhet och kunskaper inom verktyg som t.ex. Google Analytics
- Erfarenhet av att leda team och bidra till god teamkänsla
- Erfarenhet av att ha arbetat mycket säljfokuserat och konverteringsdrivande.
- Erfarenhet inom digital marknadsföring (paid social och adwords)
- Resultatdriven, analytisk samt vill arbeta mot tydliga mål och vet hur du ska uppnå dem med konkreta nyckeltal
- Intresse av mode och retail samt förståelse för Odd Molly’s produkter är meriterande
- Flytande svenska och engelska i tal och skrift
Om Bolaget
Odd Molly grundades 2002 och är sedan 2010 noterat på Nasdaq Stockholm. Odd Molly har drygt 2 700 aktieägare och ett hundratal medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och USA. Odd Mollys produkter säljs idag via egna försäljningskanaler och externa återförsäljare runt om i världen. Vid 2017 års slut hade Odd Molly 18 egna butiker i Sverige, Norge, Finland och Portugal och en egen e-handel samt fyra partnerdrivna butiker i USA, Tjeckien och Slovakien. 2017 såldes Odd Mollys kläder i 40 länder.