Odd Molly

Head of E-commerce

Odd Molly är ett svenskt företag som designar, marknadsför och säljer mode och närliggande livsstilsprodukter för tjejer. Kollektionerna utgår från ett tydligt stilkoncept med feminina, smickrande och lättburna kläder med hög kvalitet, färg och mönster. Odd Molly ökar nu sitt fokus på digital försäljning, konverteringsoptimering och kundupplevelse vilket kräver ett sammansvetsat och kompetent team som kan stötta och utveckla vår verksamhet under resan.

Profile

Laura Bornebusch Lundeberg

CEO & Partner
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Rollen

I anslutning till detta söker Odd Molly nu efter en Head of E-commerce som kan ansvara för ansvara för den digitala affären vilket inkluderar: tillväxt och digital affärsutveckling, digital marknadsföring, konverteringsoptimering, kravställning mot olika leverantörer samt att sätta en tydlig strategi för försäljningstillväxt och teknisk utveckling av den egna e-handeln. Som Head of E-commerce kommer du att rapportera direkt till Marketing Director, ansvara för ett team på 6-7 personer och vara en nyckelperson för bolagets fortsatta digitala utveckling.

Arbetsuppgifter

  • Ansvara för att ta Odd Molly’s e-handel till nästa nivå med fokus på användarvänlighet, kundanskaffning, konvertering, samt lojalitet hos våra kunder.
  • Framtagande och ansvar för prognos och budget samt uppföljning och rapportering av relevanta KPI:er.
  • Koordinera, leda och kravställa mot externa byråer och konsulter.
  • Ansvara för att etablera en teknisk utvecklingsplan och projektleda utvecklingsarbete i samarbete med andra resurser och leverantör.
  • Ansvara och arbetsleda funktioner som arbetar med innehåll, säljstyrning och online merchandising, customer service och kundlojalitet.
  • Löpande analysera effektiviteten i e-handeln och optimera processer och flöden.
  • Omvärldsbevakning, utvärdera ny teknologi, nya verktyg och nya leverantörer.
  • Tillsammans med resten av marknadsteamet säkerställa varumärkesupplevelse i enlighet med Odd Molly’s varumärkesprofil.
  • Tillsammans med resten av marknadsteamet sätta strategi för den digitala kommunikationen ut mot kund, t.ex. nyhetsbrev, onsite, sociala medier mm.

Vi tror att du

  • Gedigen operativ och strategisk erfarenhet inom e-handel.
  • Teknisk förståelse och systemerfarenhet av Centra som plattform är meriterande
  • Analytisk erfarenhet och kunskaper inom verktyg som t.ex. Google Analytics
  • Erfarenhet av att leda team och bidra till god teamkänsla
  • Erfarenhet av att ha arbetat mycket säljfokuserat och konverteringsdrivande.
  • Erfarenhet inom digital marknadsföring (paid social och adwords)
  • Resultatdriven, analytisk samt vill arbeta mot tydliga mål och vet hur du ska uppnå dem med konkreta nyckeltal
  • Intresse av mode och retail samt förståelse för Odd Molly’s produkter är meriterande
  • Flytande svenska och engelska i tal och skrift

Om Bolaget

Odd Molly grundades 2002 och är sedan 2010 noterat på Nasdaq Stockholm. Odd Molly har drygt 2 700 aktieägare och ett hundratal medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och USA. Odd Mollys produkter säljs idag via egna försäljningskanaler och externa återförsäljare runt om i världen. Vid 2017 års slut hade Odd Molly 18 egna butiker i Sverige, Norge, Finland och Portugal och en egen e-handel samt fyra partnerdrivna butiker i USA, Tjeckien och Slovakien. 2017 såldes Odd Mollys kläder i 40 länder.