Om rollen
Som Social Media Specialist på Efva Attling arbetar du med paid och organisk social för de nordiska marknaderna. Du ansvarar för att säkerställa varumärke, synlighet, trafik och konvertering i respektive kanal. Du har ett brinnande intresse för analys och storytelling samt lägger planer för hur de genom köpt och organiskt content, på bästa sätt ska kunna aktivera hela resan från branding till konvertering.
Du kommer tillsammans med marknads och e-commerce team ta fram strategi samt kampanj- och innehållskalender för så väl egna som köpta sociala kanaler. Det gäller t.ex. målgruppsarbete, planering av kampanjer, aktivering av olika marknader, uppföljning och utvärdering, innehållsinventering och drivande av innehållskalender med löpande optimeringar.
Du är ansvarig för bolagets köpta marknadsföring i sociala kanaler, likväl är ansvarig för att organiskt driva Efva Attlings sociala kanaler på bl.a. Facebook och Instagram. Du skapar copy på svenska och engelska själv, samarbetar med art director och content manager och ger input på anpassning av material för att optimera olika utfall.
Du är ansvarig för aktivering och uppföljning på dags-, vecko- och månadsbasis och är en viktig kontaktperson för övriga teamet. Du är också ansvarig för att löpande utvärdera och utveckla respektive kanal för att kontinuerligt nå relevanta nyckeltal.
I sin helhet ser vi att rollen kommer ett innefatta följande
- Ansvar för social media marketing-strategin och övergripande mål för respektive kanal
- Identifiera målgrupper och genomföra digitala kampanjer som engagerar och genererar trafik
- Planera, utforma och genomföra betalda kampanjer i sociala medier och i andra digitala kanaler
- Planera och utföra organiska kampanjer på daglig basis i kanaler så som Instagram och Facebook
- Skriva copy på svenska och engelska samt samarbeta med art director och content manager för att ge input på anpassning av material.
- Lokalanpassar material med hjälp av samarbetspartner främst för Norge och Finland
- Kontinuerligt följa upp, analysera och utvärdera trafik och resultat baserat på satta KPI:er, för att löpande optimera framtida kampanjer
- Samarbeta med övriga inom e-handel/marknad för att synka social media-strategin med den övergripande kommunikationskalendern
- Samarbeta med ansvariga inom e-handel för att säkerställa trafik och konvertering
- Hålla dig á jour med nuvarande och framtida trender inom onlinemarknadsföring
- Identifiera nya möjligheter inom social media, nya målgrupper, kanaler etc.
- Arbeta nära samarbetspartners, exempelvis Facebook m.fl.
För att lyckas i rollen tror vi du har följande
- 2+ års arbetslivserfarenhet från arbete inom paid och organisk social
- Du är djupt kunnig och passionerad inom digital utveckling och trender inom social media
- Dokumenterad kunskap inom t.ex. Google Analytics, Facebook Business Manager, Bid Management tools. Erfarenhet från Adwords och Bing är meriterande
- Goda kunskaper i Excel
- Erfarenhet från att arbeta med relevanta mätvärden som exempelvis CPC, CPA, LTV och andra relevanta KPI:er
- Kunskap inom Photoshop, InDesign och Illustrator är meriterande
- God kommersiell kunskap och förståelse för digitalt kundbeteende
- Mycket goda kommunikationsegenskaper och förmåga att samarbeta med övriga inom bolaget likväl externa partners
- Du är analytiskt lagd och är van vid att presentera statistik för övriga inom teamet för att kunna dra slutsatser och ta tydliga actions
- Passion för smycken, hållbarhet och förståelse för Efva Attlings produkter är meriterande
- Flytande svenska och engelska i tal och skrift
Efva Attling öppnade sin första ateljé 1999 på Hornsgatan 42 på Söder i Stockholm. Efter snabb expandering köpte hon även grannlokalen och inredde sin första butik. Efvas smycken blev snabbt populära bland Sveriges mest trendiga personer och när Madonna syntes bära halsbandet Homo Sapiens var framgången ett faktum. Smyckena har blivit allt mer populära och bolaget finns etablerat i över tio länder, genom åtta konceptbutiker, 200 återförsäljare och egen e-handel. Företagets framgång beror till stor del på dess hängivenhet till företagets vision och affärsidé, att skapa unika smycken och design 'with a thought', som i en värld av stress och måsten förhoppningsvis kan inspirera människor och göra någon lite lyckligare. Målsättningen är att göra smycken som är stilfulla, vackra och inspirerande på samma gång. De kallar det: "Beauty with a thought", skönhet med en tanke.