Himla

E-commerce Manager

Himla står för skandinavisk enkelhet och kreativa variationer och är ett svenskt varumärke på en global marknad. I över 20 år har vi levt efter samma framgångsrika idé – vi skapar vackra kvalitativa textilier för hemmets alla rum. På Himla värdesätter vi vår omfattande kompetens och strävar alltid efter att utveckla den innovativa andan. Bolaget befinner sig nu i en expansiv fas där man växlar upp sin satsning i digitala kanaler.

Profile

Laura Bornebusch Lundeberg

COO & Partner
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Rollen

I anslutning till detta söker vi nu efter en driven, prestigelös och kreativ E-commerce Manager som kan bidra till att ta bolagets e-handelskanal till nästa nivå och stärka organisationen digitalt. I rollen som E-commerce Manager ingår du i Himlas marknadsteam och rapporterar direkt till Marketing Manager.

Arbetsuppgifter

  • Din huvuduppgift blir att verka för att e-handelsverksamheten levererar bästa kundupplevelse, innehåll, konvertering och försäljning i linje med Himlas varumärkesstrategi.
  • Ansvar för arbete mot uppsatta KPI:er, löpande uppföljning samt rapportering
  • Du ansvarar för att löpande genomföra webbanalys och försäljningsuppföljning tillsammans med Marketing Manager  
  • Ansvar för säljstyrning och online merchandising - att rätt sortiment visas online och att det presenteras på bästa sätt. Både i Himlas egna e-handelsverksamthet men även hos externa e-tailers.
  • Du kommer även att ansvara för planering, utformning och uppföljning av nyhetsbrev i nära samarbete med kollegor som arbetar med grafisk design, copy och sociala medier.
  • Du kommer även tillsammans med Marketing Manager ansvara för utveckling och administration av Himlas CRM/kundklubb.
  • Du förväntas kunna planera och genomföra kampanjer från ax till limpa samt ansvara för det redaktionella innehållet på sajten.
  • Du har ett nära samarbete med andra interna avdelningar, men är också en viktig del av kravställningen mot externa leverantörer (exempelvis teknisk utveckling av plattformen och digital marknadsföring.)

Erfarenhet

  • Minst 1-3 års erfarenhet av operativt arbete inom e-handel.      
  • Meriterande med erfarenhet inom e-handelsplattformen Magento 2 och/eller CMS samt förståelse för integrationer mellan system och datahantering.
  • Meriterande med erfarenhet inom mode eller inredning.
  • Meriterande med relevant utbildning inom e-handel eller digital marknadsföring

Kompetens

  • Goda kunskaper inom digitala affärer: analys, kundbeteenden, nyhetsbrev, säljstyrning konverteringsoptimering mm.
  • God kommunikatör och flytande i svenska och engelska.
  • God analytisk förmåga och kunskaper inom webbanalys och verktyg. (t.ex. Google Analytics)
  • Goda kunskaper inom Adobe Creative Suite
  • Goda kunskaper inom sociala medier är önskvärt.

Personlighet

  • Du älskar försäljning, har god stilistik förmåga och känsla för layout och design.
  • Du är ansvarsfull, kundorienterad och kreativ. Du tänker helhet och du är engagerad i ditt arbete.
  • Du gillar att arbeta både strategiskt och operativt i ditt arbete.
  • Du är strukturerad och du har förmåga att få projekt i mål i nära samarbete med andra.
  • Du är nyfiken och intresserad av att ständigt utveckla din kompetens, genom ett intresse för branschen och omvärldsbevakning inom e-handel och digital marknadsföring.

Övrigt

  • Placering: Bolagets huvudkontor i Uppsala
  • Omfattning: Heltid
  • Tillträde: Snarast

Himla AB grundades 1990 och köptes av nuvarande ägare, Annica Högström, redan 1996. Himla står för skandinavisk enkelhet och kreativa variationer på ett själfullt sätt. Himlas sortiment innehåller ca 1500 produkter och erbjuder textilier för hemmets alla rum.