Som E-commerce Store Manager hos BabyBjörn kommer du att leda och ansvara för drift och kampanjer för europeiska marknaden. Du har även utvecklingsansvaret globalt. Rollen innebär ett personalansvar för 2 personer initialt (content specialist och tekniskt ansvarig) och du rapporterar direkt till Head of E-commerce, Johnn Wahlgren. Du kommer arbeta i en kreativ, härlig och prestigelös miljö tillsammans med duktiga, engagerade och passionerade kollegor inom e-handel. Placering är på huvudkontoret i Bergshamra, Solna, beläget med fantastisk utsikt över Brunnsviken.
Om rollen
Som E-commerce Store Manager ansvarar du för kundresan, från att kund kliver in på site, till att kund konverterar till köp. Du äger framtagande av kampanj-/innehållskalender, content onsite, löpande optimering och underhåll av site, med fokus på bolagets siter inom Europa (Sverige, Tyskland, UK, Frankrike, Spanien och EU). Själva utförandet sker av medarbetare i ditt team. Gällande teknisk utveckling har du ett globalt ansvar, vilket även inkluderar bolagets dotterbolag/siter i USA, Canada och Australien. Du agerar kravställare gentemot teknisk ansvarig i ditt team. Du är ansvarig för aktivering och uppföljning på dags-, vecko- och månadsbasis och är en viktig kontaktperson och inspiration för övriga teamet. Du är också ansvarig för att löpande utvärdera och analysera e-handelskanalen, trafik och kundbeteende för att kontinuerligt nå relevanta nyckeltal.
Arbetsuppgifter
- Din huvuduppgift blir att verka för att e-handelsverksamheten levererar bästa kundupplevelse, innehåll, konvertering och försäljning i linje med BabyBjörns varumärkesstrategi
- Du har personalansvar för en content specialist och en tekniskt ansvarig
- Du utmanar och kravställer BabyBjörns underleverantörer gällande tekniska frågor kring siten
- Du driver utveckling tillsammans med tekniskt ansvarig när det gäller kundupplevelse, struktur och layout, samt löpande identifierar förbättringsmöjligheter för ökad konverteringsgrad
- Tillsammans med content specialist arbetar ni aktivt med innehållsarbete/online merchandise, likväl optimerar strategier för att säkerställa sökordsoptimering, för att rätt information visas online och att det presenteras på bästa sätt
- Du arbetar löpande med analys av försäljningskanalen, trafik och kundbeteende för att optimera processer och flöden, samt nå relevanta nyckeltal
- Du samarbetar med övriga e-handelsteamet för utveckla företagets e-handelsstrategi
Erfarenhet
- Du har arbetat minst 2 år som store manager, campaign manager eller motsvarande, inom e-handel, gärna inom retail
- God kommersiell kunskap och förståelse för digitalt kundbeteende
- Erfarenhet av att driva innehållsutveckling på site, t.ex. struktur, layout och övrig content
- Erfarenhet av att arbeta med kampanjer och erbjudanden på site, likväl produktbilder och produkttexter
- God vana av att arbeta med uppföljning och analys av relevanta nyckeltal
- Erfarenhet av att arbeta med internationellt fokus
- Erfarenhet av att agera beställare/kravställa underleverantörer, både tekniska och andra partners
- Erfarenhet inom WooCommerce meriterande
- Erfarenhet inom personalansvar är meriterande
- Erfarenhet av SEO, SEM och affiliate är meriterande
- Flytande svenska och engelska i tal och skrift
- Relevant akademisk utbildning inom e-handel, marknadsföring eller motsvarande
- Som person ser vi att du är prestigelös och har förmåga att hantera omväxlande arbetsuppgifter i en snabb miljö.
- Du är en initiativtagare, är självgående och har förmåga till att inspirera och leverera själv och genom andra
BabyBjörn är ett svenskt familjeägt företag som grundades 1961 av Björn och Lillemor Jakobson. Idag finns de i över 50 länder runt om i världen och säljer via egen e-handel och via återförsäljare. Huvudkontoret ligger i Solna, där ca 45 personer arbetar med bl.a. produktutveckling, försäljning, marknad och design. Distribution- och logistikcenter finns i Lanna, Småland, där de är ca 70 personer. Målet för bolaget är att utveckla bra, funktionella och säkra produkter för de allra minsta och kunna följa med i barnets utveckling ända upp till 3 års ålder. Många som arbetar på bolaget har barn själva, men inte alla. Gemensamt för samtliga är att göra skillnad och underlätta vardagen för småbarnsfamiljer, vilket gör att bolaget hela tiden utvecklar nya lösningar och förbättringar, utifrån både säkerhets- och kvalitetstänk, med välkända produkter så som bärsele, babysitter, resesängar m.m. Bolaget gick igenom ett ägarskifte tidigare i år, då grundarna Björn och Lillemor lämnade över till generation två. I samband med detta skifte så tog BabyBjörn även in en ny VD.