Om rollen
I rollen som Head of E-commerce på lakritsroten kommer du arbeta med att driva och utveckla bolagets affärsområde, e-handel. Detta innebär aktivt arbete för att öka försäljningen online, med hjälp av siten, digital marknadsföring och kringliggande processer. Det handlar om kundens första intryck, till att paketet är levererat. I ansvaret innefattas övergripande och operativt ansvar för hela kedjan: digital marknadsföring och kundkommunikation, ansvar för att hålla http://lakritsroten.se uppdaterad och tilltalande, teknisk kravställning mot tredje part, logistiska frågor, budgetering och rapportering inom affärsområdet samt online expandering framöver, med ambition att tillsätta fler inom e-handel på sikt.
Arbetsuppgifter
- Övergripande ansvar för e-handeln som ett eget affärsområde
- Personalansvar för en deltidsanställd fotograf
- Ansvar för http://lakritsroten.se som försäljningskanal, samt investeringar och optimeringar av denna
- Ansvar för online merchandise, vilket inkluderar optimering av produkter, bilder, kategorier och texter onsite. Detta inkluderar även kampanjplanering.
- Kravställa fotograf gällande produktbilder till site
- Ansvar för att driva trafik till site genom digital marknadsföring, likväl övrig kundkommunikation så som sociala medier och nyhetsbrev
- Teknisk kravställning gentemot tredje part gällande siten och kringliggande integrationer
- Logistiska frågor så som fraktavtal, optimering av förpackningar, kommunikation med lager & distribution etc.
- Ansvar för budgetering och rapportering inom affärsområdet
- Ansvar för expandering av e-handel på sikt
Erfarenhet & personliga egenskaper
- Du har arbetat i minst 2 år inom e-handel, gärna inom mat och/eller livsmedel
- Erfarenhet av att driva innehållsutveckling på site, t.ex. struktur, layout och övrig content
- Erfarenhet av kampanjplanering, likväl aktivt arbete med kampanjer och erbjudanden på site, samt produktbilder och texter
- Erfarenhet inom digital marknadsföring, bl.a. SEO och SEM
- Erfarenhet av att bedriva kundkommunikation via sociala medier och nyhetsbrev
- God vana av att arbeta med uppföljning och analys av relevanta nyckeltal
- Erfarenhet av att bedriva tekniska frågor rörande e-handel, likväl kravställa underleverantörer, både tekniska och andra partners
- Erfarenhet inom Magento 2 är meriterande
- Erfarenhet inom logistiska frågor, t.ex. fraktavtal, kommunikation med lager & distribution etc. är meriterande
- Erfarenhet inom budgetering och rapportering är meriterande
- Erfarenhet av personalansvar är meriterande
- Relevant akademisk utbildning inom e-handel, marknadsföring eller motsvarande
- Flytande svenska och engelska i tal och skrift
- God kommersiell kunskap och förståelse för digitalt kundbeteende
- Du är mycket kreativt lagd, är van att tänka utanför boxen och komma med nya idéer och förslag