Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar
Om rollen
I rollen som Head of E-commerce kommer du att ansvara för alla aspekter av e-handeln, vilket inkluderar tillväxt, kundresa, varumärke, kommersiell kalender och marknadsföring, försäljning, digital plattform och utveckling. Inledande fokus är lansering på den svenska marknaden, med utökad internationell expandering på sikt.
Arbetsuppgifter
- Vara med och skapa bolagets erbjudande inom e-handel från grunden
- Ansvara för att rekrytera till det framtida e-handelsteamet där personalansvar kommer ingå
- Ansvara för implementering och lansering av vald plattform
- Försäljningsansvar online på global nivå, inklusive budget och resultatansvar
- Ansvara för framtagning, analys och rapportering av relevanta KPI:er
- Agera beställare och äga samarbetet med tredje part i form av utvecklare och andra relevanta konsulter/byråer
- Övergripande ansvar för att funktioner, processer och flöden på siten utvecklas och optimeras löpande för att skapa den bästa kundresan
- Övergripande ansvar för optimering av produktbilder och relevant uppdaterad text på site
- Övergripande ansvar för den digitala marknadsstrategin, d.v.s. kampanjplan, val av marknadsföringskanaler, kundanskaffning, konverteringsoptimering, lojalitet, re-marketing, marketing automation etc.
- Du arbetar nära marknad, inköp och logistik, likväl andra relevanta team för att ständigt optimera och utmana interna processer till förmån för bolagets digitala tillväxt
Erfarenhet
- Du har minst 3-5 års erfarenhet från tidigare digital tillväxtresa, med ägandeskap över digitala försäljningsmål
- Erfarenhet av inspirerande och coachande personalansvar. Meriterande med erfarenhet av att ha rekryterat och byggt engagerande team.
- Du har hög förståelse för hur kunden agerar i den digitala miljön
- Du har god kunskap inom logistiska e-handelsfrågor, t.ex. frakt- och betallösningar
- Teknisk förståelse och erfarenhet av kravställning mot tredje part
- Kunskap inom trafikdrivande och lojalitetsbyggande digital kommunikation, t.ex. digital marknadsföring, CRM
- Hög kunskap inom analys och uppsättning av relevanta nyckeltal.
- Relevant akademisk utbildning
- Mycket god kunskap i svenska och engelska både i tal och skrift