Head of E-commerce

Konfidentiell

Heltid Stockholm

Vår kund – ett svenskt företag inom inredning - står inför en mycket spännande satsning då man ska digitalisera verksamheten och lansera egen e-handel. Syftet med satsningen är att bredda sin kundbas och nå ut till befintliga och nya kunder genom att knyta samman online- och traditionell försäljning. Detta för att möta framtidens kund på ett nytänkande sätt, med höga ambitioner. Denna resa kräver ett sammansvetsat och flexibelt team av motiverade medarbetare som gemensamt kan lansera e-handeln, skapa ett starkt varumärke, en unik shoppingupplevelse och kundservice av högsta klass. I relation till detta söker vi nu en Head of E-commerce som kommer ha det yttersta ansvaret för att leda denna satsning, d.v.s. uppbyggnad av team och utveckling av erbjudandet online. Rollen innebär personalansvar och rapporterar gör du direkt till VD. Placering i Stockholm eller Göteborg beroende på var rätt kompetens hittas.

Om rollen

I rollen som Head of E-commerce kommer du att ansvara för alla aspekter av e-handeln, vilket inkluderar tillväxt, kundresa, varumärke, kommersiell kalender och marknadsföring, försäljning, digital plattform och utveckling. Inledande fokus är lansering på den svenska marknaden, med utökad internationell expandering på sikt.

Arbetsuppgifter

  • Vara med och skapa bolagets erbjudande inom e-handel från grunden
  • Ansvara för att rekrytera till det framtida e-handelsteamet där personalansvar kommer ingå
  • Ansvara för implementering och lansering av vald plattform
  • Försäljningsansvar online på global nivå, inklusive budget och resultatansvar
  • Ansvara för framtagning, analys och rapportering av relevanta KPI:er
  • Agera beställare och äga samarbetet med tredje part i form av utvecklare och andra relevanta konsulter/byråer
  • Övergripande ansvar för att funktioner, processer och flöden på siten utvecklas och optimeras löpande för att skapa den bästa kundresan
  • Övergripande ansvar för optimering av produktbilder och relevant uppdaterad text på site
  • Övergripande ansvar för den digitala marknadsstrategin, d.v.s. kampanjplan, val av marknadsföringskanaler, kundanskaffning, konverteringsoptimering, lojalitet, re-marketing, marketing automation etc.
  • Du arbetar nära marknad, inköp och logistik, likväl andra relevanta team för att ständigt optimera och utmana interna processer till förmån för bolagets digitala tillväxt

Erfarenhet

  • Du har minst 3-5 års erfarenhet från tidigare digital tillväxtresa, med ägandeskap över digitala försäljningsmål
  • Erfarenhet av inspirerande och coachande personalansvar. Meriterande med erfarenhet av att ha rekryterat och byggt engagerande team.
  • Du har hög förståelse för hur kunden agerar i den digitala miljön
  • Du har god kunskap inom logistiska e-handelsfrågor, t.ex. frakt- och betallösningar
  • Teknisk förståelse och erfarenhet av kravställning mot tredje part
  • Kunskap inom trafikdrivande och lojalitetsbyggande digital kommunikation, t.ex. digital marknadsföring, CRM
  • Hög kunskap inom analys och uppsättning av relevanta nyckeltal.
  • Relevant akademisk utbildning
  • Mycket god kunskap i svenska och engelska både i tal och skrift