Om tjänsten
Som Social Media & Influencer Manager på Edblad kommer du att säkerställa att vi publicerar innehåll som följer vår varumärkesstrategi, att vi engagerar och driver försäljning genom våra sociala kanaler samt koordinera med diverse externa samarbetspartners.
Du kommer mer specifikt att ansvara för innehåll, publicering och uppföljning av organisk social, agera kravställare inom paid social samt ansvara för våra externa samarbetspartners inom influencer- och affiliate marketing. Du kommer att säkerställa varumärke, synlighet, engagemang, trafik och konvertering i respektive kanal. Du har ett brinnande intresse för branding samtidigt som du förstår vikten av att arbeta datadrivet och är van att arbeta efter en övergripande kampanjkalender.
När det kommer till influencersamarbeten och affilliate marketing kommer du att ansvara för den direkta relationen med våra ambassadörer samt för våra samarbetspartners inom respektive område. Du ansvarar dock även för att underhålla och skapa nya kontakter inom området och ser dig själv som den perfekta ambassadören för Edblads varumärke och älskar att agera spindeln i nätet kring events och samarbeten.
Som Social Media & influencer Manager utgår du från Edblads huvudkontor i centrala Stockholm och rapporterar direkt till Marketing Director, Sara Althini.
Exempel på arbetsuppgifter
- Ansvara för att planera, skapa och-/eller anpassa innehåll för samtliga sociala kanaler och samarbetspartners utefter övergripande kommunikationskalender.
- Specifikt ansvara för konceptualisering, publicering och optimering av innehåll för organisk social
- Specifikt ansvara för kravställning mot byrå och uppföljning av relevanta KPI:er inom paid social
- Specifikt ansvara för kravställning mot samarbetspartners inom affiliate- och influencer marketing.
- Ansvara för direkta relationer, samarbeten och events inom influencer marketing
- Analysera effekten av dina insatser i samtliga social kanaler och samarbeten, ex. se över trafik, engagemang, räckvidd, konvertering och andra relevanta KPI:er
- Samarbeta med ansvariga inom marknad och e-handel för att effektivisera processer, flöden och hela tiden optimera konvertering.
- Hålla dig á jour med nuvarande och framtida trender inom onlinemarknadsföring
- Identifiera nya möjligheter inom social media, nya målgrupper, kanaler etc.
- Arbeta nära samarbetspartners, exempelvis Facebook m.fl.
För att lyckas i rollen tror vi att du har följande
- 2–3 års erfarenhet från en liknande/motsvarande position inom social media och influencer marketing
- Ett brinnande intresse för sociala medier och influencermarketing.
- Älskar att skapa innehåll och är duktig på att skriva relevanta och engagerande texter på både engelska och svenska
- Erfarenhet inom kreativa program så som Photoshop, Indesign, Illustrator mfl.
- Grundläggande kunskap inom paid social
- Erfarenhet av kravställning mot tredje part
- Ett datadrivet minset och analytisk förmåga för att mäta effekten av dina insatser
- Du har gärna erfarenhet från liknande designföretag, inom mode, livsstil, accessoarer, och/eller beauty
Om bolaget
Edblad är ett svenskt designföretag, skapat med en vision om att förstärka varje kvinnas uttryck - ”Enhance You”.
I sortimentet erbjuds smycken, accessoarer och presentartiklar med unik Edblad-design, bra kvalitet och bra priser. Edblad grundandes av Hans och Cathrine Edblad 2006 på Singö i Roslagen med en uttalad ambition att bygga ett ansvarsfullt etiskt designföretag med hållbara produkter.
Framgången kom snabbt med framförallt de omtyckta smyckena som idag bärs av många svenska kvinnor i alla åldrar.
Edblad har idag 10 egna butiker, snabbt växande e-handel, samt 500 återförsäljare i ca 10 marknader. Edblad har eget centrallager & logistikcenter i Gåsvik, Väddö, där även vår restaurang finns. Kontoret och den huvudsakliga verksamheten är i centrala Stockholm.
Ansökningsinformation
Vi behöver din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt, men senast 3 maj. Tillträde sker snarast och vi kommer att göra urval och intervjuer löpande.