Om Superfront
Superfront är designföretaget som vill ge fler människor möjligheten att skapa vackra möbler av hög kvalitet till rimliga priser. Tack vare nyskapande design till bra priser, kvalitativ tillverkning i Sverige med detaljer i gedigna material som: koppar, mässing och läder - har Superfront nått stora framgångar sedan starten 2013. Superfront har idag showroom i Stockholm och Oslo men säljer uteslutande via sin egen e-handel.
Om rollen
Som Head of E-commerce på Superfront kommer du att ansvara för hela den digitala affären vilket inkluderar: tillväxt och digital affärsutveckling, marknadsföring, konverteringsoptimering, den dagliga verksamheten inklusive personal, kravställning mot olika leverantörer samt att simultant arbeta med vår tillväxtstrategi. Eftersom detta är en nyckelroll för bolagets fortsatt tillväxt kommer du att rapportera till VD, ansvara för ett team på 2 personer och ingå i företagets ledningsgrupp.
Arbetsuppgifter
- Ansvara för att ta Superfronts e-handel till nästa nivå med fokus på kundanskaffning, konvertering, användarvänlighet samt lojalitet hos våra kunder.
- Framtagande och ansvar för prognos och budget samt uppföljning och rapportering av relevanta KPI:er.
- Koordinera, leda och kravställa mot externa byråer och konsulter.
- Ansvara för att etablera en utvecklingsplan och projektleda utvecklingsarbete i samarbete med andra resurser och leverantör.
- Ansvara och arbetsleda funktioner som arbetar med innehåll, säljstyrning och online merchandising.
- Löpande analysera effektiviteten i e-handeln och optimera processer och flöden.
- Omvärldsbevakning, utvärdera ny teknologi, nya verktyg och nya leverantörer samt ha koll på köpvillkor och regelverk på olika marknader.
- Tillsammans med ledningen säkerställa varumärkesupplevelse i enlighet med Superfronts varumärkesprofil.
- Tillsammans med ledningen sätta strategi för den digitala kommunikationen ut mot kund, t.ex. nyhetsbrev, onsite, sociala medier m.m.
- Ägarskap, utveckling/optimering och arbete i våra system (Bl.a Magento, Google Analytics, Klaviyo.)
- Vara drivande i bolagets geografiska expansion och tillsammans med ledningen utforska nya affärsmöjligheter.
Erfarenhet & kompetens
- Gedigen operativ och strategisk erfarenhet inom e-handel.
- Analytisk erfarenhet och kunskaper inom verktyg som t.ex. Google Analytics.
- Erfarenhet av att leda team och bidra till god teamkänsla.
- Erfarenhet av att ha arbetat mycket säljfokuserat och konverteringsdrivande.
- Erfarenhet inom digital marknadsföring (paid social och adwords)
- Resultatdriven, analytisk samt vill arbeta mot tydliga mål och veta hur du ska uppnå dem med konkreta nyckeltal
- Kompetens och vilja att de facto utföra arbetet utifrån strategierna.
- Passion för inredning och förståelse för Superfronts produkter är meriterande.
- Flytande svenska och engelska i tal och skrift
- Teknisk förståelse och systemerfarenhet av Magento som plattform är meriterande.
- Minst 3 års erfarenhet i rollen av liknande roller där du haft ett övergripande strategiskt och operativt ansvar.
Personlighet·
- Prestigelös ”team player” – då denna roll kräver både operativt och strategiskt arbete.
- Bra på att kommunicera och prioritera.
- Driven med förmåga att leverera resultat genom målinriktat eget arbete och genom att motivera och leda andra.
- Du ska gilla ständig förändring och ett högt tempo.
- Nyfiken, engagerad och har en vilja att bidra med kunskap och energi.
- Intresse för design är ett stort plus.