Lagerhaus befinner sig i en spännande tillväxtfas där vi växlar upp satsningen på e-handel. Som ett led i detta söker vi nu efter en erfaren E-commerce Director som ska axla uppgiften att fortsätta etablera e-handeln som en central försäljningskanal och bygga en digital organisation som ligger i framkant i branschen.
Om rollen
Som E-commerce Director på Lagerhaus kommer du att ha ansvar för den digitala affärens P&L samt ansvara för performance marketing, analys, konverteringsoptimering och roadmap för e-handelns tekniska utveckling. Du kommer att rapportera till VD, ha personalansvar för e-handelsteamet och sitta i företagets ledningsgrupp. Vi tror även att du kommer att sprida digital kunskap internt samt att bidra i omnichannel-strategiska frågor.
Övriga arbetsuppgifter
- Ansvara för att ta Lagerhaus e-handel till nästa nivå med fokus på kundanskaffning, användarvänlighet, konvertering samt lojalitet hos våra kunder.
- Framtagande och ansvar för prognos och budget samt uppföljning och rapportering av P&L och KPI:er.
- Ansvara för att etablera en utvecklingsplan och projektleda utvecklingsarbete i samarbete med IT.
- Ansvara och arbetsleda funktioner som arbetar med innehåll, säljstyrning och online merchandising. Säkerställa att rätt sortiment visas online och att det presenteras på bästa sätt.
- Löpande analysera effektiviteten i e-handeln och optimera processer och flöden.
- Personalansvar för e-handelsteamet och på sikt väntas du bygga upp ditt digitala team allteftersom affären växer.
- Omvärldsbevakning, utvärdera ny teknologi, nya verktyg och nya leverantörer.
- Koordinera, leda och kravställa mot externa byråer och konsulter.
- Hantera kravställning på övriga delar av verksamheten för att understödja e-handeln.
Erfarenhet & kompetens
- Gedigen operativ och strategisk erfarenhet inom e-handel.
- Meriterande med erfarenhet från e-handel med koppling till fysisk retail.
- Tydlig digital kommersiell expertis: Trafikdrivning, kundanskaffning, konverteringsoptimering, kundbeteenden och lojalitet.
- God känsla för att balansera byggandet av varumärke med att driva försäljning.
- Stark analytisk förmåga och kunskaper inom webbanalys och verktyg (t.ex. Google Analytics).
- Goda kunskaper inom digital marknadsföring och hur olika kanaler samverkar i ”funneln” samt relationen online/offline.
- Teknisk förståelse för begränsningar och möjligheter i plattformar och andra digitala verktyg och system.
- Flytande på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.
- Goda kunskaper i svenska och engelska.
Personlighet
- Prestigelös och mycket god kommunikativ förmåga.
- Driven med förmåga att leverera resultat genom målinriktat eget arbete och genom att motivera och leda andra.
- Van med högt tempo och att ha många projekt pågående samtidigt.
- Nyfiken, engagerad och har en vilja att bidra med kunskap och energi.
- Intresse för inredning.