Webhallen Sverige AB

Performance Marketing Manager

Webhallen är ett snabbt växande bolag inom Komplett koncernen. Sedan starten 1991 har vi etablerat oss som en av Sveriges ledande återförsäljare inom hårdvara, hemelektronik, gadgets, spel och film. Framgångskonceptet har hela tiden varit att ständigt expandera och tänka stort, samtidigt som vi håller ett stadigt tag om våra rötter som elektronik- och spelentusiaster. Som kund hos oss kan du alltid känna tillit till att vi har passion för elektronik och spel som gör att vi kan hjälpa våra kunder att fatta rätt beslut. Idag har Webhallen 21 fysiska butiker utspridda från Malmö till Uppsala samt en stor andel e-handeln.

Profile

Erika Collin

Senior Manager Recruitment
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Som en viktig del i vår digitala tillväxtresa söker vi nu en analytisk Performance Marketing Specialist till marknadsteamet som kan ta arbetet med vår kundanskaffning till nästa nivå. 

Om rollen

Som vår Performance Marketing Specialist kommer du vara ansvarig för att sätta upp samt optimera vår digitala annonsering via primärt Googles plattformar men också Sociala medier. Rollen innefattar att optimera och utvärdera konto- och kampanjstrukturer, målgrupper och resultat för att säkerställa att de möter våra uppsatta tillväxtmål. Du kommer att rapportera direkt till CMO och vara en del av marknads- och e-handelsavdelningen. 

Arbetsuppgifter

  • Strukturera och hantera våra performance marketing kanaler med fokus på Google Ads men även utforska andra köpta kanaler så som paid social, display, retargeting etc.
  • Utföra keyword research, skriva och uppdatera ad copy baserat på kampanjkalendern.
  • Dagligen driva och optimera Google Shopping
  • Säkerställa spårning, attributionsmodeller och ROI i samtliga köpta kanaler.
  • Kontinuerligt analysera och optimera kampanjer samt informera olika stakeholders gentemot KPIer och mål.
  • Samarbeta tätt med resten av marknadsteamet för att maximera kvalité och effektivitet. 

Relevant erfarenhet

  • 3-5 års operativ erfarenhet av digital marknadsföring (SEM, display, social media ads)
  • Djup kunskap inom performance marketing (kampanjplanering, rapportering och optimering) och att strukturera upp stora konton.
  • Djup teknisk förståelse för köpt sök, shopping och andra best practise i andra köpta kanaler.
  • Dokumenterat track record av performance, hög produktivitet och att nå uppsatta mål.
  • Stark analysförmåga och erfarenhet av att arbeta med Google Analytics, Google Ads och det är även meriterande om du jobbat med Facebook Business Manager och CSS Shoptail eller liknande.
  • Strukturerad och noggrann samt ha förmåga att prioritera och hantera flera projekt samtidigt.
  • Erfarenhet inom e-handel och från bolag med starkt fokus på trafikdrivning.
  • Flytande både muntligt och i skrift på svenska och engelska.