Om rollen
Som Försäljningschef E-handel är du kommersiellt ansvarig för Bokhandelsgruppens två e-handelskanaler - bokus.com och akademibokhandeln.se och arbetar såväl strategiskt som operativt med att säkerställa att vi uppnår våra ambitiösa försäljningsmål och att både Akademibokhandeln och Bokus varumärken bibehåller sina starka positioner på den svenska bokmarknaden.
I ditt dagliga arbete driver du försäljningen - analyserar, utvärderar och leder aktiviteter för att nå både kortsiktiga och långsiktiga mål. Det är ditt ansvar att säkerställa att vi levererar en optimal kundresa och att försäljningsaktiviteter och teknisk utveckling resulterar i ökad konvertering och ökad kundnöjdhet. Du har även det viktiga strategiska ansvaret för att driva trafik till bokus.com och akademibokhandeln.se och äger budgeten för performance marketing. Det är du som är kravställare mot vår byrå och ser till att vi levererar på uppsatta KPI:er.
Du leder ett team med fyra direktrapporterande specialister och i vår tvärfunktionella organisation kommer du att teama upp med kollegor inom marknad, CRM, IT, inköp, logistik och controlling för att tillsammans skapa förutsättningar för lönsam tillväxt och en kundupplevelse i världsklass. Du har förmågan att leda genom att inspirera, motivera och vidareutveckla medarbetarna för att skapa engagemang, delaktighet och resultatfokus i teamet. Du förväntas också bidra med kunskap och nyfikenhet inom det digitala området gällande trender, ny teknik och innovation inom E-Commerce-tech samt sprida den kunskapen internt.
Dina ansvarsområden:
- Utveckla, leda och implementera Bokhandelsgruppens tillväxtstrategi för e-handeln (bokus.com och akademibokhandeln.se)
- P/L- och budgetansvar för Bokhandelsgruppens e-handel
- Definiera och leverera på e-handelns KPI:er
- I nära samarbete med Marknadsansvarig för Bokus sätta budget och plan för utveckling av Bokus varumärke
- Utforma kanalstrategi samt ansvara för löpande utvärdering och optimering av samtliga trafikdrivande aktiviteter
- I nära samarbete med CRM-teamet säkerställa att vi bearbetar vår kunddatabas på ett optimalt sätt för att öka lojalitet, återköpsfrekvens och nykundsinflöde.
- Tillsammans med kollegorna på marknad ,CRM och inköp skapa försäljningsdrivande aktiviteter och attraktiva kunderbjudanden som går hand i hand med vår varumärkeskommunikation
- Dra upp riktlinjer och övergripande mål för teknisk utveckling och stötta respektive siteansvarig i prioritering och kravställning
- Skapa teamkänsla och ett gott samarbetsklimat, både inom e-handelsteamet och med resten av organisationen där prestationer uppmärksammas och medarbetare kan utvecklas.
För att lyckas i rollen tror vi att du har:
- Minst 5 års erfarenhet av liknande tjänst inom e-handel
- Relevant eftergymnasial utbildning
- Erfarenhet av att ha arbetat säljfokuserat och konverteringsdrivande
- Goda kunskaper inom trafikdrivning, konverteringsoptimering och kundbeteenden online
- Erfarenhet av lojalitetsbyggande digital kommunikation och CRM
- Erfarenhet av digital marknadsföring (SEO, SEM och Paid Social)
- Erfarenhet av kravställning för teknisk utveckling
- Erfarenhet av att arbeta i agila processer
Vi tror också att du är:
- En dokumenterat god och inspirerande ledare som har förmågan att lyfta och engagera medarbetare samtidigt som du kan skapa ett lugn, en struktur och en tydlighet.
- Riktigt bra på att kommunicera, kan skapa förtroende internt och externt och ser det som självklart att samarbeta med andra inom företaget för att skapa resultat
- Van vid ett högt tempo och att självständigt argumentera för och driva dina kreativa idéer från start till mål
- Analytisk och van vid att fatta beslut utifrån data
Ansökan
Ansök med ditt CV så snart som möjligt då vi jobbar med löpande urval.
Om Bokhandelsgruppen
Bokhandelsgruppen i Sverige AB, med de två starka och välkända varumärkena Akademibokhandeln, Bokus, och BokusPlay är Sveriges ledande bokhandelsaktör. Vår vision är att böcker i alla format ska finnas där människorna rör sig, i butiker och på nätet. Vi vill vara ett nav i kulturlivet, en mötesplats, ett ställe där barnen sporras att utveckla sin läsförmåga och där all världens litteratur görs tillgänglig för alla, varje dag.