Om rollen
I rollen som Siteansvarig på Bokhandelsgruppen kommer du att ha ett kommersiellt ansvar för siten bokus.com. Det innebär att du ansvarar för att säkerställa att bokus.com alltid har attraktiva kunderbjudanden, ett inspirerande innehåll och att siten konverterar enligt uppsatta mål.
Du är även produktägare för bokus.com vilket innebär att du ansvarar för att den tekniska utvecklingen går i linje med Bokus övergripande mål och kundernas behov. Det är du som prioriterar vilka av verksamhetens krav som utvecklingsteamet ska arbeta med - allt för att skapa ett större värde för våra kunder.
Du är en del av Bokhandelsgruppens e-handelsteam som även arbetar med bolagets två andra varumärken Akademibokhandeln och BokusPlay. I rollen som siteansvarig kommer du har ett mycket nära samarbete med samtliga delar av vår tvärfunktionella organisation och framförallt med IT, CRM, marknad och inköp. Tillsammans skapar ni den bästa kundupplevelsen på bokus.com.
Tjänsten är ett vikariat mellan slutet av mars och ca ett år framåt men vi växer och letar ständigt efter nya talanger som kan bidra till vår framtida tillväxt.
Dina ansvarsområden:
- Ansvar för framtagande av Bokus kampanj- och aktivitetsplan och koordinera de försäljningsdrivande aktiviteterna i Bokus egna kanaler
- Att tillsammans med resten av e-handelsteamet och andra kollegor genomföra kommunikationen i egna kanaler
- Säkerställa att bokus.com alltid har attraktiva kunderbjudanden och inspirerande innehåll och att det når ut till kunderna.
- Analysera, följa upp och anpassa innehållsproduktion och kampanjer utifrån konvertering
- Löpande analys av försäljning, trafik och kundbeteende för att optimera processer och flöden, samt för att nå relevanta nyckeltal
- Driva SEO-arbetet
- Kravställa mot utvecklingsteamet och prioritera backloggen i linje med företagets strategier
- Uppföljning av pågående utveckling samt godkänna ny funktionalitet
För att lyckas i rollen tror vi att du har:
- 3-5 års erfarenhet av arbete med liknande uppgifter inom e-handel
- Relevant eftergymnasial utbildning
- Erfarenhet av kampanjplanering och innehållsproduktion för e-handel
- Erfarenhet av e-mail marketing
- Goda kunskaper i Google Analytics, SEO och CRO
- Erfarenhet av agil utvecklingsmetodik, gärna som produktägare i en e-handelsorganisation
- Har du även erfarenhet av SEM är det ett plus
Vi tror också att du:
- Arbetar strukturerat och har en en mycket god förmåga att se helheten
- Är nyfiken och engagerad med stark vilja att driva ständig förbättring
- Har förmågan att se hur olika lösningar påverkar slutkundens upplevelse
- Har en god analytisk förmåga och ett lösningsfokuserat förhållningssätt
- Är kvalitetsmedveten och noggrann
- Är initiativtagande, självgående och har förmågan att skapa goda relationer och entusiasmera andra
- Har ett intresse för teknik och digitala trender
Ansökan
Ansök med ditt CV så snart som möjligt då vi jobbar med löpande urval.
Om Bokhandelsgruppen
Bokhandelsgruppen i Sverige AB, med de två starka och välkända varumärkena Akademibokhandeln och Bokus, är Sveriges ledande bokhandelsaktör. Vår vision är att böcker i alla format ska finnas där människorna rör sig, i butiker och på nätet. Vi vill vara ett nav i kulturlivet, en mötesplats, ett ställe där barnen sporras att utveckla sin läsförmåga och där all världens litteratur görs tillgänglig för alla, varje dag.