BOKUSGRUPPEN

Marknadsansvarig Bokus & Bokus Play

Fyll dina dagar med läsglädje! Bokhandelsgruppen är Sveriges ledande bokhandelsaktör och under våra varumärken Bokus, Akademibokhandeln och Bokus Play får du jobba med det roligaste som finns - böcker i alla format. Vi vill genom böckernas värld öppna dörrar till kunskap, avkoppling och inspiration. Just nu söker vi en Marknadsansvarig för nätbokhandeln Bokus och abonnemangstjänsten Bokus Play som vill hjälpa oss att attrahera nya kunder genom att utarbeta marknadsstrategier och bygga våra varumärken. Vill du sprida läsglädje för alla varje dag? Välkommen till oss!

Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Som Marknadsansvarig för Bokus & Bokus Play är du övergripande ansvarig för båda varumärkenas marknadsföring och varumärkesbyggande aktiviteter. Du arbetar för att öka kännedom, bygga varumärke och rekrytera abonnenter och nya kunder. I den här spännande rollen får du möjlighet att jobba både med ett etablerat och omtyckt varumärke som Bokus och ett relativt nytt varumärke och produkt i abonnemangstjänsten Bokus Play. Med stort engagemang och kreativitet vill vi att du identifierar nya marknadsföringsmöjligheter, verktyg och kanaler för att få Bokus Plays kundbas att växa och för att stärka Bokus position på den konkurrensutsatta bokmarknaden. 

Du kommer att vara en del av Bokhandelsgruppens marknads- och kommunikationsavdelning som består av 15 personer och rapportera till Marknads- och kommunikationschef för Bokhandelsgruppen. Förutom ett nära samarbete med kollegorna på marknadsavdelningen kommer du att jobba mycket nära försäljningsteamet på Bokus och tjänsteansvarig för Bokus Play. 

Du kommer att vara ansvarig för:

  • Att utarbeta en marknadsstrategi som hjälper oss att hitta nya kunder till Bokus och Bokus Play
  • Att vidareutveckla Bokus och Bokus Plays varumärkesplattformar och grafiska manualer samt säkerställa en enhetlig kommunikation i alla våra kanaler
  • Att planera och genomföra Bokus varumärkesbyggande aktiviteter och övergripande marknadsplanering i externa kanaler samt att aktiviteterna synkas med den försäljningsdrivande kampanj- och aktivitetsplanen som Bokus försäljningsteam ansvarar för
  • Att sätta kampanj- och aktivitetsplan för Bokus Play i externa såväl som i Bokhandelsgruppens egna kanaler (Akademibokhandelns 100 butiker, akademibokhandeln.se samt bokus.com) med fokus att rekrytera nya abonnenter till Bokus Play
  • Att vidareutveckla befintliga samarbeten med externa partners som syftar till att stärka båda varumärkena och rekrytera nya kunder samt aktivt arbeta för att hitta nya strategiska partners för båda varumärkena
  • Att följa upp och rapportera vad marknadsinsatserna resulterar i
  • Kontakt och kravställning mot de byråer som Bokus och Bokus Play samarbetar med 
  • Marknadsbudgeten för båda varumärkena

För att lyckas i rollen tror vi att du har:

  • 5 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter på en marknadsavdelning inom e-handel, abonnemangstjänst eller annan digital tjänst
  • Erfarenhet av att framgångsrikt marknadsföra en abonnemangstjänst 
  • Erfarenhet av att ha arbetat brett med digitala medier och har djup förståelse för hur du ska utnyttja dessa för att kommunicera effektivt med vår kund
  • Bred erfarenhet av olika marknadsföringskanaler, främst digitala men även andra kanaler som print och utomhus och framförallt hur man skapar den optimala mediemixen för att driva tillväxt och varumärke.
  • Kunskap inom digital marknadsföring (SEM och Paid Social)
  • Flera års erfarenhet av att vara beställare av medie-, content, produktions- och reklambyråtjänster
  • Relevant eftergymnasial utbildning
  • En vilja och förmåga att leverera på våra värdeord Tillsammans, Mod, Ansvar, Kund och Göra skillnad.

Vi tror också att du är:

  • Riktigt bra på att kommunicera, kan skapa förtroende internt och externt samt ser det som självklart att samarbeta med andra inom företaget för att tillsammans skapa resultat
  • Kreativ och inspirerande samt har en god förmåga att få med dig dina kollegor på dina tankar och idéer
  • Van vid ett högt tempo och att självständigt argumentera för och driva dina kreativa idéer från start till mål 
  • Målinriktad och har en vilja att bidra till förändring
  • Analytisk och har erfarenhet av uppföljning och analys av marknadsaktiviteter.

Ansökan

Ansök med ditt CV så snart som möjligt då vi jobbar med löpande urval.

Om Bokhandelsgruppen

Bokhandelsgruppen i Sverige AB, med de två starka och välkända varumärkena Akademibokhandeln, Bokus, och Bokus Play är Sveriges ledande bokhandelsaktör. Vår vision är att böcker i alla format ska finnas där människorna rör sig, i butiker och på nätet. Vi vill vara ett nav i kulturlivet, en mötesplats, ett ställe där barnen sporras att utveckla sin läsförmåga och där all världens litteratur görs tillgänglig för alla, varje dag.

Observera att Bokhandelsgruppen har som policy att genomföra bakgrundskontroll innan slutlig överenskommelse om anställning träffas.