Digital Marketing Manager

Maxi ICA Stormarknad Haninge

Analytics, Marketing Stockholm

Vill du vara en nyckelperson i att driva den digitala utvecklingen inom marknadsföring i en av Sveriges största livsmedelsbutiker? Vill du bli en del av ett team med stor entusiasm, hög drivkraft och stark entreprenöriell ådra? Maxi ICA Stormarknad Haninge är en av Sveriges största livsmedelsbutiker med ca 280 anställda. Nu satsar vi på att stärka vårt varumärke inom digitala kanaler och söker dig som kan ta vår digitalisering till nästa nivå. Vi återinvesterar i butiken och vår personal för att både kunna möta kundernas förväntningar samt för att vara en av de bästa arbetsgivarna i Sverige. Vi är stolta över att kunna presentera ett av marknadens bästa kunderbjudande inom dagligvaror med hjälp av mycket kompetent och engagerade kollegor. Vi vill vara en god kraft i samhället och bidra till en positiv utveckling i samhället.

Om rollen

I rollen som Digital Marketing Manager på Maxi ICA Stormarknad Haninge driver och genomför du företagets digitala utveckling inom marknadsföring i syfte att stärka företagets varumärke. Du arbetar på såväl strategisk som operationell nivå hela vägen från initiering till uppföljning av aktiviteter. Det innebär ett självständigt utvecklingsarbete med krav på starkt driv och med vilja att skapa tydliga mätbara förbättringar på vår digitala resa. Tillsammans med Marknadschef och Strategisk Utvecklingschef tar du fram strategier och kommunikationsplaner för hur vi arbetar med digitala kanaler. I butiken finns en tjänstemannaorganisation med funktioner inom bl.a. HR, ekonomi, pris, sortiment, marknad och strategisk utveckling som du kommer att jobba tätt med. Placering på vårt fantastiska kontor i Haninge.

Arbetsuppgifter

  • Ansvar för att ta Maxi ICA Stormarknad Haninge till nästa nivå vilket inkluderar: tillväxt och digital affärsutveckling, digital marknadsföring samt konverteringsoptimering.
  • Framtagande och ansvar för prognos och budget samt uppföljning och rapportering av relevanta KPI:er inom e-handel och digital marknadsföring.
  • Tillsammans med Marknadschef och Strategisk Utvecklingschef ta fram digital kommunikationsplan.
  • Skapa och genomföra taktiska kampanjer till siten, sociala medier och andra digitala plattformar med tydligt omni-kanalfokus. 
  • Löpande analysera både effektivitet och optimering av processer och flöden.
  • Utifrån vår omfattande kunddatabas säkerställa rätt målgruppssegmentering samt analysera och utveckla vår kundspecifika marknadsföring baserat på våra kunders historiska köpdata och beteenden, i syfta att skapa ännu högre lojalitet.  

Erfarenhet och kompetens

  • Högskoleutbildning inom digital marknadsföring/e-handel eller motsvarande
  • Några års operativ och strategisk erfarenhet inom e-handel/digital marknadsföring, gärna från en mindre eller mellanstor organisation med omni-kanalsfokus. 
  • Analytisk erfarenhet och kunskaper inom verktyg som t.ex. Excel, Google Analytics samt koppling till affärssystem. 
  • Erfarenhet av att ha arbetat mycket säljfokuserat och konverteringsdrivande.
  • Erfarenhet inom digital marknadsföring (SEO, SEM, Paid Social) samt kravställning internt/externt.
  • Resultat- och datadriven samt vill arbeta mot tydliga mål och veta hur du ska uppnå dem med konkreta nyckeltal.
  • Du behärskar mycket god svenska i både tal och skrift 

Personliga egenskaper

Du trivs i en organisation där den entreprenöriella andan genomsyrar allt som görs och möjligheterna till personlig utveckling är mycket stora. Vi vill att du växer tillsammans med oss, och du gillar mätbara resultat i siffror.  Vidare ser vi att du är självgående, flexibel, kommunikativ och strukturerad. 

Ansökan

Vi applicerar löpande urval så se till att skicka in din ansökan så snart du har möjlighet.