BHG Group

Head of Analytics

BHG Group är Nordens ledande bolag inom hemmafix samt möbler och inredning. Vi har idag över 90 online-destinationer med sajter som Bygghemma.se, Trademax.se, Chilli.se, Furniturebox.se och Taloon.com. Dessutom kan du besöka oss fysiskt i över 70 showrooms runt om i Norden. Vi erbjuder över 800 000 produkter inom DIY, fritid, möbler och inredning. BHG Group har sedan 2012 revolutionerat ehandeln inom våra segment med vår tech-profil och vår datadrivna DNA. Om du gillar förändring och vill vara en del av att förvandla morgondagens detaljhandelslandskap är så är vi arbetsplatsen för dig!

Profile

Laura Bornebusch Lundeberg

CEO & Partner
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

I rollen som Head of Analytics kommer du att arbeta med att analysera, visualisera och distribuera data kopplat till online-försäljning för samtliga 90 sajter i koncernen. Du kommer att ser till att vi har högsta hygien på våra konton och att du säkerhetsställer att vår data är korrekt. Du hjälper oss att ta data från ax till limpa – med andra ord, har du ansvar för att utvinna data, se till att kopplingar finns och underhålls samt att visualisera den i BI-system såsom Power BI och Data Studio. Du rapporterar direkt till Bygghemmagruppens Chief Digital Officer och kan sitta i Stockholm eller Malmö.

Ansvarsområden

  • Upprätthålla och driva en uppdaterad och relevant vision och strategi för BHG Group som en datadriven organisation som inspirerar alla delar av organisationen att bli mer datadrivna
  • Samla affärskrav och förstå företagets analysbehov
  • Äga och prioritera analytisk eftersläpning efter affärsbehov
  • Ta en aktiv och praktisk roll när det gäller att utveckla och upprätthålla en skalbar plattform för dataintag, transformation och analys
  • Leda och coacha de andra medlemmarna i datateamet
  • Coach- och rådgivande datahungriga affärsintressenter i frågor som rör data och analys

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har universitets- eller högskoleexamen inom ekonomi, marknadsföring, civilingenjör eller annan utbildning som är relevant för rollen. Du har betydande erfarenhet av att ha jobbat med Google Analytics samt kunskaper inom BI och Data Warehouse. En stor fördel är om du tidigare jobbat med e-handel och om du har goda kunskaper inom Microsoft Excel eller Google Sheets.

  • Flera års av att arbeta med BI-projekt och system
  • Djup kunskap och praktisk erfarenhet av Analytics stackar inklusive datalager, ETL, SQL och BI-verktyg
  • Tidigare erfarenhet av dataplattformar (för närvarande kör vi GA360, BigQuery, Funnel.io och Power BI)
  • Bevisad förmåga att förstå affärsfrågorna från ledande befattningshavare och affärsenheter, översätta frågorna till analys
  • Passionerad förespråkar data och den inverkan det kan ha

Dina personliga egenskaper

  • Du trivs i en snabbt föränderlig miljö, är engagerad, orädd och vill ständigt lära dig mer. Vidare är du resultatorienterad, har hög integritet och tar stort ansvar för ditt arbete.
  • Driftig, initiativrik, hög energi, stor kreativitet och ett passionerat intresse för e-handel.
  • Förväntas och uppmuntras att vara proaktiva, ta mycket ansvar och hela tiden arbeta för förbättringar.
  • Dina främsta egenskaper är att du analytisk, att du har väldigt goda språkkunskaper samt att du har lätt att för att förstå ny mjukvara och system.
  • Du är en prestigelös ”doer” som kan göra både små och stora arbetsuppgifter för att målen ska nås.

Vi tror att du drivs av att utveckla vår onlinemarknadsföring och- försäljning samt vara en del av ett framgångsrikt och växande bolag. Du är analytisk, lösningsfokuserad och brinner för att få dina kunder nöjda, interna som externa. Då du kommer jobba väldigt mycket med analyser och statistik så ser vi gärna du är expert inom Excel och har en fundamental förståelse för kodning. Arbetet är i många fall självständigt och du kommer att jobba direkt mot våra olika bolags VD:ar.