Stenströms skjortfabrik AB

Head of E-commerce

Genom att satsa på kvalitet har Helsingborgsföretaget Stenströms Skjortfabrik haft mer än hundra framgångsrika år i modebranschen. Stenströms grundades 1899 och har en stor specialitet – skjortor med kvalitet in i minsta detalj.

Profile

Gustav Lundström

Senior Recruitment Consultant
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Idag omsätter vi ca 250 miljoner och har de senaste 6 åren mer än fördubblat vår omsättning. Våra produkter säljs via såväl egna flaggskeppsbutiker som varuhus och fristående butiker på över 20 marknader runt om i världen. 

Nu ska vi fortsätta vår digital resa och vill växa vår e-handel närmsta åren. Därför söker vi nu en erfaren Head of E-commerce till vårt huvudkontor i Helsingborg.

Vi på Stenströms brinner för vårt varumärke och de plagg vi tillverkar och säljer. Vi förutsätter att även du är passionerad när det gäller mode av högsta kvalitet. Vi söker dig som känner dig trygg i att både ta strategiska beslut och ha en ledande roll, men som inte tvekar på att rulla upp ärmarna och arbeta operativt med E-handeln. Du kommer få stora möjligheter att på sikt forma det team som kommer att behövas för att tillsammans med dig nå våra mål.

Om rollen

Som Head of E-commerce kommer du ansvara för E-handelns försäljning, marknadsföring, tillväxt och lönsamhet. Till hands har du ett engagerat företag och en marknadsavdelning som tillsammans med dig ser till att vår tillväxtresa blir lyckad. Vi förväntar oss att du kommer vara drivande i kravställandet av E-handeln mot leverantör och kommer fylla rollen som produktägare. Som Head of E-commerce arbetar du även nära marknads-, design- och försäljningsavdelningen.

Vad du kommer göra

  • Ansvara för försäljning online och arbeta med att driva tillväxt i e-handeln
  • ​Kravställa och förhandla mot externa parter så som Google, Facebook.
  • Driva trafik till E-handel samt arbeta med SEO/SEM och digital marknadsföring överlag. Både i egen regi och via byråer.
  • God erfarenhet av E-handelns samtliga komponenter, så som betallösningar, lagerlogik, speditörer, översättningsbyråer mm.
  • Arbeta med CRM-system och verktyg inom marketing automation inom B2C. 
  • Arbeta med kontinuerlig utveckling och förbättring av e-handelsplattformen

Kompetenser och erfarenheter

  • Ett bra track record av att driva tillväxt inom e-handel
  • Analytisk och van vid att ta fram och analysera rapporter, sätta mål och KPI’er, samt kunnig på analysverktyg så som Google Analytics.
  • God insikt i den juridik som styr E-handeln (gärna från flera marknader) och är mån om att löpande hålla dig uppdaterad.
  • Grundläggande kunskap om de moms- och tullregler som gäller vid internationell E-handel och du sätter dig snabbt in i denna typ av frågor
  • Erfarenhet av Episerver Commerce och InRiver PIM är en klar styrka, men mer avgörande är att du har bred erfarenhet av global, skalbar E-handel.
  • ​Har kunskap i att utföra viss bildbearbetning. Du har ett gott öga för detaljer, färg och form, och förstår att allt vi gör måste genomsyras av kvalitet. 
  • Är en person som konstant och lyhört fångar upp de trender som råder inom E-handel och omnikanaler samt har ett stort intresse av den moderne och digitala kunden.
  • Har en akademisk bakgrund inom ekonomi, marknadsföring eller systemvetenskap och arbetat i en liknande roll några år.

Egenskaper

  • Ha ett stort intresse för e-handel, teknik, och mode
  • Ansvarsfull och resultatorienterad
  • Självgående och pedagogisk

Övrigt:

Du är flytande i svenska och engelska i både tal och skrift. Övriga språkkunskaper är meriterande.

Ansökningsinformation 

  • Denna process hanteras av Beyond Retail. Vi behöver din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt. Tillträde sker snarast och vi kommer att göra urval och intervjuer löpande. För frågor om din ansökan kontakta Beyond Retail.