Tretorn

Online Business Controller

År 1891 tillverkades det första paret galoscher på den nyöppnade Tretorn-fabriken i Helsingborg. Efter fem år hade företaget producerat en miljon galoscher och framgången var ett faktum. Snart 130 år senare säljer företaget sina produkter på en mängd marknader och samtidigt som sortimentet har breddats har helt nya säljkanaler dykt upp. Faktum är att Tretorn är mitt uppe i sin kanske största förändring sedan bolaget grundades. De har nu fyra olika distributionsben, som utöver återförsäljare och den egna e-handeln omfattar försäljning på marknadsplatser samt fysiska butiker i egen regi. I anslutning till detta söker vi nu en Online Business Controller som ska analysera och optimera Tretorn’s onlineförsäljning som ett led i att bygga en digital organisation som ligger i framkant i branschen.

Profile

Erika Collin

Senior Manager Recruitment
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Om rollen

Som Online Business Controller på Tretorn kommer du arbeta med att öka effektiviteten i företagets onlineförsäljning genom att göra olika undersökningar och kostnadsnyttoanalyser. Du är också ansvarig för att identifiera, analysera och förstå kundernas och företagets e-handelsbehov och krav. Du är proaktiv och identifierar nya affärsmöjligheter genom målgruppsselektering, dataanalys och modellering. Samtidigt jobbar du med ständiga inkrementella förbättringar av löpande aktiviteter. Du rapporterar direkt till Head of Online Sales, Soliman Herrera Johansson. Placeringsort är på huvudkontoret i Helsingborg.

Arbetsuppgifter

  • Ansvarig för att maximera nettoomsättningen genom strategisk inventory & price management och optimering.
  • Driva nettoförsäljningen och optimera inventory genom att analysera försäljning, identifiera möjligheter och hot, samt rekommendera actions till online- och marketing-teamen.
  • Planera inköp och försäljning av kommande säsonger, baserat på kund- och försäljningsdata från föregående säsong.
  • Analysera och optimera lager genom pris-optimering och ad-hoc inköp.
  • Analysera customer life time value och ge insikter till aktiviteter on site, nyhetsbrev/sms, övriga dtc-kanaler, samt digital marketing för att optimera försäljning, nettoomsättning, marketing spend, samt återköp.
  • Analysera och optimera automatiserad kundkommunikation i egna, förtjänade och köpta kanaler.
  • Analysera cart abandonment samt churn rate och driva marketing automation aktiviteter för att optimera dessa KPI:er.
  • Tillsammans med marketing- och online-teamen vara delaktig i planering och genomförande av CRM-plan.

För att lyckas i rollen tror vi du har följande

  • Relevant examen inom business, finance, engineering eller annan inom det kvantitativa området. 
  • Några års erfarenhet av en liknande roll inom e-handel och kommersiellt fokus. 
  • Djup kunskap inom olika analys- och visualiseringsverktyg så som Excel, Google Analytics, Power BI, ERP-system etc. 
  • Analytisk förmåga och kunna omvandla data till värdefulla insikter och actions. 
  • Ett driv och vill arbeta mot tydliga mål och vet hur du ska uppnå dem med konkreta KPIer.
  • Passion för mode, hållbarhet och förståelse för Tretorns produkter är meriterande
  • Flytande svenska och engelska i tal och skrift