Odd Molly

Online Assortment Planner

Odd Molly är ett svenskt klädvarumärke grundat år 2002 med en vision att tillverka kläder som symboliserar kvinnlig styrka, mod och kärlek. Våra plagg skapas med största omsorg och kännetecknas av hög kvalitet, färger, mönster, naturliga material och handgjorda detaljer. Odd Molly ökar nu sitt fokus på digital försäljning, konverteringsoptimering och kundupplevelse, vilket kräver ett sammansvetsat och kompetent team som kan stödja och utveckla vår verksamhet under resan. Sedan 2020 är Hunkydory också en del av familjen Odd Molly. Det betyder att vi har ett otroligt spännande arbete framöver - Vi fortsätter att bygga två starka varumärken online! Som en del av denna resa letar vi nu efter en analytisk Online Assortment Planner!

Profile

Erika Collin

Senior Manager Recruitment
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Om rollen

Som Online Assortment Planner kommer du att arbeta med planering av inköp för E-com och marknadsplatser, för varumärkena Odd Molly och Hunkydory. Du kommer att arbeta med att öka effektiviteten i vår onlineförsäljning genom att göra olika undersökningar och kostnadsnyttoanalyser. Du är också ansvarig för att identifiera, analysera och förstå kundernas och företagets e-handelsbehov och krav. Du är proaktiv och identifierar nya affärsmöjligheter genom målgruppsselektering, dataanalys och modellering. Samtidigt jobbar du med ständiga inkrementella förbättringar av löpande aktiviteter. Du rapporterar till Sales & Category Manager och arbeta i våra vackra lokaler i Gamla Stan, Stockholm.

Ansvarsområden

  • Ansvarig för att maximera och driva nettoomsättningen samt optimera inventory & price management genom att analysera försäljning, identifiera möjligheter och hot, samt rekommendera actions. 
  • Planera inköp, produkturval och försäljning av kommande säsonger, baserat på kund- och försäljningsdata från föregående säsong samt orderläggning.
  • Analysera och optimera lager samt storleksstatistik genom pris-optimering och ad-hoc inköp.
  • Göra varukorg- och returgradsanalyser samt ge insikter kring vad som köps tillsammans och hur vi kan öka AOV och lönsamhet på ordernivå. 

Kravprofil

  • Relevant examen inom business, finance, engineering eller motsvarande.
  • Minst 1-3 års erfarenhet av att arbeta med inköpsplanering och analys av försäljning, gärna från modebranschen.
  • Kunskap inom olika analys- och visualiseringsverktyg så som Excel, Google Analytics, Power BI, ERP-system etc. 
  • Analytisk förmåga och kunna omvandla data till värdefulla insikter och actions. 
  • Känsla för trender och timing och har förmåga att koppla ihop den siffermässiga analysen med en designmässig analys. 
  • Resultatinriktad och kommersiell. 
  • Kommunikativ och har god samarbetsförmåga.
  • Trivs med att arbeta under högt tempo och har en god prioriteringsförmåga.
  • Talar och skriver flytande svenska och engelska.

Intresserad?

Sök jobbet så snart som möjligt då vi jobbar med löpande urval. Vi jobbar kompetensbaserat och önskar inte personligt brev. Istället svarar du på några korta frågor vid din ansökan, och bifogar din LinkedIn profil alternativt CV.