Senior Digital Creative

Odd Molly

Brand / Creative, Marketing Stockholm

Odd Molly är ett svenskt klädvarumärke grundat år 2002 med en vision att tillverka kläder som symboliserar kvinnlig styrka, mod och kärlek. Våra plagg skapas med största omsorg och kännetecknas av hög kvalitet, färger, mönster, naturliga material och handgjorda detaljer. Odd Molly ökar nu sitt fokus på digital försäljning, konverteringsoptimering och kundupplevelse, vilket kräver ett sammansvetsat och kompetent team som kan stödja och utveckla vår verksamhet under resan. Sedan 2020 är Hunkydory också en del av familjen Odd Molly. Det betyder att vi har ett otroligt spännande arbete framöver - Vi fortsätter att bygga två starka varumärken online! Som en del av denna resa letar vi nu efter en Senior Digital Creative!

Tycker du om att ta fram nya kreativa idéer som ska öka engagemang och försäljning utifrån resultat på digital annonsering utifrån fastställda KPI:er?

I rollen som Senior Digital Creative kommer du att ansvara för det grafiska kreativa uttrycket för Odd Molly och Hunkydory utifrån input från Creative Director. Du kommer att skapa kommunikationskoncept oberoende kanal med fokus digitalt samt inspirera och briefa produktions- och e-com/merchandise teamen genom hela processen. Du säkerställer att allt som produceras; såsom digitalt material (e-com + annonsering) varumärkeskampanjer, kollektionssläpp, live video shopping, fotograferingar och rörligt material, följer våra varumärkens riktning. Du tillhör vår kreativa digitala inhousestudio och jobbar således med idéer och leveranser för både Odd Molly och Hunkydory. Du rapporterar till Head of Marketing.

Arbetsuppgifter/ansvarsområden

  • Översätta resultat från annonser i form av KPI:er till nya kreativa idéer som bidrar till att ytterligare stärka engagemang och försäljning 
  • Hålla dig uppdaterad med digitala och sociala trender och översätta dessa till nya kreativa idéer 
  • Ta ägarskap över våra varumärkens tonalitet
  • Ansvarig för det visuella uttrycket i respektive kampanj, med ledning från vår Creative Director och givna ramar för varumärkena
  • Generera / utveckla koncept och idéer
  • Säkerställa stringens över våra kanaler och uttryck
  • Grafisk design & UX med fokus digitala kanaler (online shop/banners/SoMe), med ägandeskap av den digitala kundresan: säkerställa att kampanjer och aktiveringar håller ihop hela vägen
  • Briefa övriga kreatörer i teamet så att de kan ta över och producera material för digitala kanaler (sajt, annonsering, nyhetsbrev, live video shopping osv)

KravprofilFormella kompetenser

  • Minst 3 års erfarenhet av att arbeta på en reklam- eller inhousebyrå inom digital design och konceptutveckling
  • Utbildning från Berghs/Hyper Island eller liknade skola med fokus digital marknadsföring och/eller digital design. 
  • Har gärna arbetat med kunder inom lifestyle och/eller modebranschen där egen inhouseproduktion ingått.
  • Bred erfarenhet av att presentera dina idéer och är van att kommunicera med olika typer av beställare.
  • Praktisk erfarenhet av att hantera allt från idé till färdig kampanj – oavsett media – samt har goda kunskaper inom både print och digital produktion. Du arbetar obehindrat i Adobe Creative Cloud.
  • Du har en välutvecklad känsla för foto/film, form och kreativ grafisk design och har lätt för att visualisera dig fram till färdiga koncept med fokus inom digitala kanaler.
  • Du har god förståelse kring digitala kanaler och den digitala kundresan med tydliga KPI:er. 
  • Intresse av foto/filmproduktion är meriterande, gärna med kunskaper inom ljussättning och efterproduktion av rörligt och foto.

Personliga egenskaper

  • Van vid ett högt arbetstempo och har dina verktyg för att hantera det.
  • Mål-och resultatorienterad och drivs av att göra kreativa koncept/kampanjer med en stark kommersiell drivkraft.
  • Kommunikativ och flexibel
  • Strukturerad och lösningsorienterad.

Intresserad?

Tjänsten är på heltid (100%) och är placerad på Odd Molly/Hunkydorys fina huvudkontor i Gamla Stan/Stockholm. Sök jobbet så snart som möjligt då vi jobbar med löpande urval. Vi jobbar kompetensbaserat och önskar inte personligt brev. Istället svarar du på några korta frågor vid din ansökan, och bifogar din LinkedIn profil alternativt CV.