KICKS Group

CRO Specialist

KICKS är Nordens ledande skönhetskedja och erbjuder ett helhetskoncept inom makeup, doft, hudvård och hårvård. Med välutbildade skönhetsexperter i 250 butiker i Sverige, Norge och Finland och en modern omnikanalslösning, där fysisk butik och e-handel är integrerat, erbjuder KICKS personliga och inspirerande skönhetstjänster och runt 25 000 produkter från 300 varumärken.  KICKS har flaggskeppsbutiker i Göteborg, Oslo och Malmö och är en del av Axel Johnson-koncernen. KICKS  startades 1991 av KF. Från maj 2002 ingår KICKS i Axel Johnson AB som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. Med kunskap om, och kärlek till, alla skönhetsintresserade kvinnor och män skall KICKS med hjärta och hjärna erbjuda marknadens bästa vägledning och inspiration till de främsta valen inom skönhet.

Profile

Erika Collin

Senior Manager Recruitment
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Har du erfarenhet av att arbeta med konverteringsoptimering baserad på kvantitativ och kvalitativ analys? Är du dessutom van vid att omvandla en övergripande företagsstrategi till praktik med ökad försäljning och kundnöjdhet som resultat? Som en del av KICKS satsning på digital tillväxt och datadrivna approach söker vi nu en CRO-specialist som vill vara med och utveckla KICKS e-handel och skönhets-community.

Som CRO-specialist har du en central roll i KICKS E-com team. Ditt övergripande uppdrag att med hjälp av kundinsikt bidra till en positiv, inspirerande och personlig upplevelse för våra e-handelsbesökare som leder till försäljning samt nya och återkommande kunder. Du kommer även samarbeta med andra avdelningar såsom IT, Finance & Controlling samt CRM.

Arbetsuppgifter/ansvarsområden

  • Löpande mäta och analysera kundbeteende på siten och KICKS skönhets-community
  • Ansvara för konverteringsoptimeringen och komma med förslag på förbättringar som leder till ökad E-com försäljning, kundnöjdhet utifrån insikter som kommer från data/analys
  • Initiera, sätta upp och utvärdera A/B tester samt kvalitativa och kvantitativa användartester
  • Säkra rätt tracking vid implementation av ny funktionalitet på siten samt stötta med att kravställa detta mot utvecklingsteamet
  • Stötta med business case för utvecklingsinitiativ
  • Stötta med ”ad hoc”-analyser

Kvalifikationer/Erfarenhet

  • Minst 2 års erfarenhet inom webbanalys och försäljningsdata för att driva beslut samt identifiera förbättringsmöjligheter
  • God logisk, analytisk förmåga och statistisk förståelse samt kunna presentera analyser och resultat på ett lättillgängligt sätt, både skriftligt och muntligt
  • God kunskap i Google Analytics och Tag Manager
  • Erfarenhet av personaliseringsverktyg såsom Apptus eSales eller liknande
  • God kunskap inom Microsoft Power BI
  • Förståelse för digital marknadsförings som t. ex SEO, SEM och Paid Social.

Personliga egenskaper

Som person är du analytisk och fattar beslut utifrån kund -och marknadsinsikter. Du tycker om att driva utveckling genom att utmana och vill lära genom att testa nytt. A/B-testning är en naturlig del av ditt arbetssätt. Du har ett intresse av att förbättra alla delar i den digitala kundresan och göra den så personlig och relevant som möjligt.

Att jobba hos oss

Vårt mål är att vara en välmående arbetsplats där våra anställda trivs och mår bra och där det ska kännas okej att prata om hur man mår. Vi jobbar aktivt med att främja psykisk hälsa internt. Bland annat erbjuder vi alla våra anställda samtalsstöd via BlueCall för att hitta en bra balans i tillvaron – både på och utanför jobbet.

Psykisk hälsa är en hjärtefråga för oss på KICKS. Genom att prata om mående, både i egna kanaler och tillsammans med våra ambassadörer vill vi öka kunskapen och bidra till psykiskt välmående. Vi stöttar organisationer som jobbar med psykisk hälsa i Norden och sedan 2016 arbetar vi med Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för alla som definierar sig som tjejer.

Alla ska känna sig välkomna till KICKS. Genom vår bildpolicy arbetar vi för att undvika osunda ideal, oetiskt innehåll, objektifiering och osund maktbalans i vårt bildmaterial. Vi arbetar för ökad mångfald och strävar efter kulturell och etnisk representation i samtliga rum: i våra butiker, på kontoren och i ledningen. 

Intresserad?

Sök jobbet så snart som möjligt då vi jobbar med löpande urval. Vi jobbar kompetensbaserat och önskar inte personligt brev. Istället svarar du på några korta frågor vid din ansökan, och bifogar din LinkedIn profil alternativt CV.

Vid frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Erika Collin på Beyond Retail. Kontakt: 070-3562027 / erika@beyondretail.se