SEM Specialist

BHG Group

Analytics, Marketing Stockholm

BHG Group är den största onlineaktören inom konsumenthandel i Norden. Vi har utöver våra nordiska verksamheter också en betydande närvaro i övriga Europa, liksom på utvalda marknader utanför Europa. Vår starka position på våra marknader innebär att vi är den största onlineaktören i Europa inom Home Improvement, som innefattar både Do-It-Yourself och Heminredning. Genom vårt ekosystem av onlinedestinationer, som kompletteras och understöds av fysiska showrooms och ett omfattande service- och tjänsteutbud, såsom last-mile leveranser och installationer, erbjuder vi marknadens ledande utbud av välkända externa och egna varumärken. Totalt uppgår antalet unika produkter i gruppen till närmare en miljon, vilket tillsammans med vårt övriga utbud, utgör ett komplett erbjudande inom DIY, fritidsprodukter, möbler och heminredning.

I Gruppen ingår över 100 onlinedestinationer, innefattande till exempel: www.bygghemma.se, www.trademax.se, www.chilli.se, www.furniturebox.se och www.nordicnest.se – och över 70 showrooms. Vårt huvudkontor ligger i Malmö och vi har verksamheter i de flesta europeiska länder. BHG är noterat på Nasdaq Stockholm, med tickern BHG.

BHG:s e-handelsverksamheter har över 2 000 anställda som varje dag arbetar för att skapa en optimal köpupplevelse genom kombinationen av ett oöverträffat produktutbud och smart teknologi, kombinerat med ledande produktexpertis och ett brett utbud av service- och tjänster.

BHG Group har haft god tillväxt under många år och vi kommer att fortsätta vår förvärvstakt som vi haft tidigare och har som mål att nå 20 miljarder i omsättning. Som en del i denna fortsatta satsning söker vi nu flera SEM specialister för att stärka teamet inom performance marketing.

Om rollen

Som en av våra SEM Specialister kommer du vara ansvarig för att sätta upp samt optimera vår digitala annonsering via Googles plattformar. Rollen innefattar att optimera och utvärdera konto- och kampanjstrukturer, målgrupper och resultat för att säkerställa att de möter våra uppsatta tillväxtmål. Du kommer att rapportera direkt till Chief Digital Officer och även jobba nära Group Head of SEM, Head of SEO, Head of Analytics och två andra SEM specialister som sitter i teamet. 

Arbetsuppgifter/ansvarsområden

  • Driva SEM/sökordsannonsering, främst via Google Shopping och textannonser (Search).
  • Driva analys av kampanjers prestation.
  • Genomföra genomlysning av bolagets annonseringskonton via Google Analytics 360 och Google Merchant Center.
  • Kontinuerligt analysera och optimera kampanjer samt informera olika stakeholders gentemot KPIer och mål.
  • Ta fram eventuella åtgärder som bolaget behöver genomföra för att trafikutveckling ska följa Cost of Sale-mål.
  • Följa upp nyckeltal relaterat till vår SEM-utveckling på dags- och veckobasis.
  • Utföra keyword research, skriva och uppdatera ad copy baserat på kampanjkalendern.
  • Säkerställa spårning, attributionsmodeller och ROI i samtliga köpta kanaler.
  • Samarbeta tätt med resten av marknadsteamet för att maximera kvalité och effektivitet för att driva lönsam tillväxt med SEM.

Erfarenhet och kvalifikationer

  • God erfarenhet av SEM/sökordsannonsering.
  • Utbildning inom sökordsannonsering/onlinemarknadsföring, teknik/analys, ekonomi eller motsvarande.
  • Kunskap inom performance marketing (kampanjplanering, rapportering och optimering) och att strukturera upp stora konton.
  • Erfarenhet avseende Google Shopping & textannonser (Search), budstrategier och analys.
  • Dokumenterat track record av performance, hög produktivitet och att nå uppsatta mål.
  • Erfarenhet inom e-handel och från bolag med starkt fokus på trafikdrivning är meriterande.
  • Flytande både muntligt och i skrift på svenska och engelska.
  • Du trivs i en snabbt föränderlig miljö, är engagerad, orädd och vill ständigt lära dig mer. Vidare är du resultatorienterad, har hög integritet och tar stort ansvar för ditt arbete.

Intresserad?

Sök jobbet så snart som möjligt. Vi jobbar kompetensbaserat och önskar inte personligt brev. Istället svarar du på några korta frågor vid din ansökan, och bifogar din LinkedIn profil alternativt CV.

Vid frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta BHG Groups samarbetspartner Beyond Retail, antingen Erika Collin på 070-356 20 27 / erika@beyondretail.se eller Freja Oldeen på 076-348 81 95 och freja@beyondretail.se.