Synoptik Sweden

E-commerce Manager

Brinner du för e-handel och att jobba från tanke till handling i en bred och stimulerande roll med ett omnikanal-perspektiv genom hela kundresan? Synoptik söker nu en affärsmässig och resultatorienterad E-commerce manager med ansvar för att driva och utveckla vår e-handel och digitala kundresa i Sverige.

Profile

Freja Oldeen

Senior Recruitment Consultant & Search Manager
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Om tjänsten

Synoptik är inne i en intensiv digitaliseringsfas med ett allt större fokus på omnikanal. Vi har idag ett nätverk av 146 butiker i hela landet och sedan några år även en växande e-handel. Expansionen är en del i vår strävan att nå en bredare kundmålgrupp med visionen att bli Sveriges mest rekommenderade optikkedja. 

Ditt arbete består i att driva och utveckla e-handeln med fokus både på e-handelskonvertering och bokningar till synundersökningar, samt att optimera och ständigt förbättra kundresan. Du ingår i det svenska marknadsteamet som idag består av 7 personer och arbetar också mycket tätt med det danska e-com teamet samt våra team för IT, logistik och CatMan, som alla är baserade i Herlev utanför Köpenhamn. Du arbetar även i tätt dagligt samarbete med vårt globala digitala team, samt med externa lokala byråer för tex SEO och digital marknadsföring

Uppdrag och ansvarsområde

Som E-commerce Manager tar du ett helhetsansvar för vår digitala affär. Det innebär ett övergripande ansvar för drift av e-handeln, konverteringsoptimering till både köp online och bokning av synundersökningar, samt för hela användarupplevelsen på synoptik.se. I rollen förväntas du ha örat mot rälsen och proaktivt föreslå förbättrande åtgärder. För det krävs ett vasst affärsmannaskap och starka projektledaregenskaper.

Du arbetar till vardags i tätt samarbete med dina kollegor i svenska marknadsteamet, digitala utvecklingsteamet i Holland och det danska e-handelsteamet, främst e-com manager, kundtjänst och fulfilment. 

I rollen ingår bland annat följande huvudsakliga arbetsområden:

  • Ansvara för P&L för e-com i Sverige, att driva försäljning online mot uppsatta försäljnings- och resultatmål
  • Ansvara för årsbudget, plan och implementering inklusive daglig uppföljning
  • Ansvara för total trafik, konvertering till e-handelsköp och bokningskonvertering, samt upplevd användarvänlighet på siten som helhet
  • Framtagande och ansvar för prognos samt uppföljning och rapportering av relevanta KPI:er
  • Koordinera, leda och kravställa mot vår inhousebyrå för performance marketing 
  • Samarbeta med kategoriteamet för optimerat sortiment och service för den svenska marknaden
  • Kravställa mot det globala digitala utvecklingsteamet som arbetar med utveckling, UX och online merchandising
  • Kravställa och leda SEO-projekt i samarbete med extern byrå och svensk content specialist för att förbättra websidans relevans och driva organisk trafik
  • Ansvara för kampanjarbete med externa samarbetspartners i syfte att driva e-handelsförsäljning
  • Löpande analysera effektiviteten i e-handeln och optimera kampanjmekanik, marknadsinvesteringar, kostnader och processer

Din profil

  • Du har 3-5 års erfarenhet av e-handel inom B2C, stort plus med erfarenhet av retail/omnikanal 
  • Du har en eftergymnasial kommersiell utbildning, gärna med digital inriktning
  • Du har med fördel varit med om en tillväxtresa på ett e-handels/omnikanalsföretag och du brinner för att göra goda affärer
  • Du har ett analytiskt och strukturerat arbetssätt och triggas av att arbeta datadrivet och KPI:styrt för att hitta nya affärsmöjligheter
  • Du har god kunskap inom e-handelsteknik, plattformar, CMS, integrationer och har ett intresse för hur teknik kan skapa försäljning
  • Du har goda kunskaper av Googles olika verktyg såsom Google Search Console, Analytics, TagManager, Merchant Center/Ads Manager, m.fl
  • Du har goda kunskaper inom trafikskapande aktivering, UX och konverteringsoptimering
  • Du kan obehindrat arbeta på engelska och är en van kommunikatör på både engelska och svenska. Det är en stor fördel om du har vana från arbete i internationella koncerner eller liknande erfarenhet. 
  • Du är teamorienterad och tycker om att nå resultat tillsammans med andra, samtidigt som du är självgående agerar säkert på egen hand.
  • Som person gillar du att jobba från tanke till handling i en bred och stimulerande roll och vara med i en tillväxtfas på Synoptiks spännande digitaliseringsresa.

Tjänsten är placerad på Synoptiks servicekontor i fina lokaler med utmärkta kommunikationer i anslutning till Kista Galleria. Vi följer kollektivavtalen mellan Unionen och Svensk Handel. Tillträde så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid.