Alex&Phil AB

E-commerce Manager

Alex&Phil har en unik position på marknaden med sitt helt ekologiska utbud av naturligt näringsrik barnmat som är omsorgsfullt producerad och utan tillsatser. Bolaget har vuxit kraftigt sedan starten 2015 och planerar nu att ta ytterligare steg för att skala upp bolaget genom sortimentsbreddning, expansion till nya marknader och ökat fokus på den egna D2C-affären. Målet är att 2027 ha expanderat till de största europeiska marknaderna och omsätta minst 200 miljoner. För att nå dessa tillväxtmål behöver Alex&Phil nu rekrytera en E-commerce Manager som kommer ha en nyckelposition i bolaget och dess tillväxtresa.

Profile

Freja Oldeen

Senior Recruitment Consultant & Search Manager
Rollen har blivit tillsatt och tar inte längre emot ansökningar

Som E-commerce Manager på Alex&Phil kommer du ansvara för att driva, utveckla och växa den egna e-handeln. I rollen kommer du att identifiera nya affärsmöjligheter, sätta strategier, upprätta tydliga mål och KPI:er samt säkerställa att dessa uppnås. Du kommer att ansvara för den kommersiell planen för Alex&Phils digitala närvaro som även förväntas stötta den internationella expansionen. Detta är en unik möjlighet att kliva in i ett bolag som är mitt i en ambitiös tillväxtresa med siktet inställt på internationell expansion. Som E-commerce Manager rapporterar du till Alex&Phils medgrundare och Co-CEO Robert Hårdh.

Ansvarsområden

  • Ansvar för att ta fram och implementera en lönsam och övergripande strategi för att nå önskad tillväxt och bästa kundupplevelse online
  • Ansvara för framtagning, uppföljning och rapportering av relevanta KPI:er för att ständigt förbättra e-handelns funktionalitet, kundnöjdhet samt öka försäljningen i kanalen
  • Ansvar för den kommersiella planen och den digitala marknadsstrategin för att säkerställa att kampanjplan, trafikdrivning och kundupplevelse ständigt optimeras och levererar tillväxt
  • Säkerställa en digital varumärkesupplevelse i enlighet med Alex&Phils varumärkesprofil och som inspirerar till lojalitet och långsiktiga kundrelationer
  • Analysera försäljningsstatistik & besökarbeteenden löpande för att kunna effektivisera och optimera kampanjer, marknadsinvesteringar, kostnader och processer
  • Leda, kravställa och koordinera mot externa byråer och partners
  • Planera och genomföra aktiviteter som ökar försäljningen, stärker varumärket och bidrar till global expansion

Kravprofil

  • 4+ års erfarenhet av att driva försäljning online (D2C) med dokumenterat goda resultat
  • Erfarenhet från tidigare tillväxtresa inom e-handel, gärna på fler marknader än den nordiska
  • God teknisk förståelse, vana av att arbeta i CMS och andra system samt erfarenhet av att vara kravställare mot webbyrå/plattformsleverantör
  • Goda kunskaper inom digital marknadsföring och erfarenhet av att kravställa mot byråer och externa partners Strukturerad, resultatfokuserad och ett starkt eget driv för att finna nya lösningar för att öka den digitala försäljningen Förmåga och vilja att arbeta både operativt och strategiskt

För att lyckas i rollen tror vi även att du

  • Trivs i en entreprenörsdriven miljö med snabba beslutsvägar och stort tillväxtfokus
  • Är affärsdriven med en stark förmåga att förvandla strategier till actions
  • Är nyfiken, ödmjuk och noggrann

Om Alex&Phil

Alex&Phil grundades 2015 av makarna Jenny Wessblad Hårdh och Robert Hårdh. Affärsidén uppstod under föräldraledigheten, när de insåg att det behövdes ekologisk färdiglagad mat för barn som var naturligt näringsrik och som smakade gott. . När andra barnet kom till världen var det dags att göra idén till verkligen och bolaget började ta form. Idag är Alex&Phil den främsta aktören på marknaden med naturligt näringstäta barnmåltider gjorda på de bästa ekologiska råvarorna. Alex&Phils produkter säljs i dagligvaruhandeln, på nätapotek och på den egna e-handeln. Bolaget har sedan start ägts till 100% av Jenny & Robert men nyligen gick investmentbolaget JCE och Nicklas Storåkers in som investerare i bolaget. Detta i takt med att bolaget växer kraftigt och står inför att lansera ett större utbud, kliva in på nya marknader och växla upp verksamheten.