Om rollen
Här är jobbet för dig som vill vara med och arbeta fram kreativa kommunikativa koncept och kommersiella marknadsföringskampanjer för en väldigt entusiastisk kundgrupp inom Nordens marknadsledare inom hästsport.
Som Creative Design Lead leder och initierar du den visuella och kreativa riktningen för Hööks marknadsföringskampanjer, butiksmaterialdesign, webbdesign och andra kreativa initiativ för att säkra att Hööks produkter och att varumärket kommuniceras konsekvent och kommersiellt över alla kanaler. Du ansvarar för att utifrån briefer initiera och jobba fram kommunikativa idéer och kreativa kampanjer som fungerar i fysiska butiker, e-handel och olika marknadsföringskanaler.
Med din erfarenhet och kunskap säkerställs att grafisk design i kampanjer och kreativa projekt håller en kontinuerligt hög nivå och följer företagets riktlinjer som brand book, kommunikationsplattform och grafisk profil.
I arbetet ingår också att under ett par gånger per säsong planera och genomföra miljöfotograferingar med modell, häst och hund.
I den här rollen utgår du från kontoret i Borås och rapportera till Digital Försäljningschef samt kommer vara en del av teamet Marknad/E-com. Teamet består av totalt nio personer och du jobbar nära roller som Commercial & Creative Lead, Digital Designer, Produktionsledare, Graphic Designer Store & Print och Contentspecialist. Utöver det har du ett gott och nära samarbete med flera andra personer och avdelningar på företaget.
Vem är du?
För att lyckas i rollen som Creative Design Lead är/har du:
- Relevant högskoleexamen inom grafisk design eller motsvarande.
- Ett par års erfarenhet av att arbeta som Creative Design Lead eller Art Director inom retail med fysiska butiker och e-handel. Det är meriterande med erfarenhet från lågpris-segmentet.
- Stark kommersiell förmåga och flerårig dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt ta produkt från idé till marknad.
- Dokumenterad erfarenhet av olika typer av kreativa kampanjer och att leda arbetet med att ta fram nya kreativa koncept i linje med ett företags varumärkesposition. Koncept som fungerar både digitalt och i fysisk butik.
- Mycket god kunskap om designprogram som Adobe Creative Suite.
- Stark förmåga att kommunicera och presentera idéer effektivt.
- Flytande kunskaper i svenska samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
- Har ett mycket säkert öga för bild och en mycket hög nivå på grafisk design.
- Vana vid att leda fotograferingar av nya kommunikationskoncept.
Vi vill också att du:
- Som person är du kreativ och innoativ och tar ett naturligt ledarskap i designprocessen.
- Du har en förmåga att inspirera och motivera samtidigt som du arbetar lösningsorienterat med flera projekt samtidigt.
- Du har ett entreprenöriellt och agilt förhållningssätt och strävar alltid efter att skapa resultat i teamet.
- Du är tydlig och konsekvent i din kommunikation och agerar affärsmässigt enligt Hööks värderingar.
- Det är en fördel men inget krav att du är eller har varit aktiv inom ridsport och har en stor förståelse för denna kundgrupp.
Om Hööks
Hööks är ett expansivt företag som möjliggör hästlivet för alla. Hööks är Nordens ledande detaljhandeln inom Hästsport med 68 butiker i Sverige, Danmark, Norge och Finland och en ständigt växande e-handel. Hööks Hästsport AB omsätter ca 600 miljoner SEK och varje år tar deras drygt 500 engagerade och ansvarstagande medarbetare emot ca 2 miljoner kunder i butikerna. Hööks Hästsport AB är sedan 2019 en del av Jula AB koncernen. www.jula.se