Om rollen
Som Category Manager kommer du att leda och forma Hööks sortiment inom Externa Varumärken, Hund och Pet Care, där du får chansen att påverka och möjliggöra bolagets strategier och mål. Din roll omfattar lönsamhetsansvar, inköps- och försäljningsbudget samt implementering av sortimentsstrategi.
Du arbetar med budgetansvar och att ta lead för din avdelnings lönsamhet tillsammans med ditt team för att uppnå företagets strategiska mål. Du ansvarar för inköps- och försäljningsbudget och är med att driva och implementera sortimentsstrategin samt säkerställa mål mot uppsatta KPI:er. Du har personalansvar och skapar en positiv arbetsmiljö där kreativitet och produktivitet är prioritet. Du är van att jobba i förändring och strävar efter ständig förbättring hos dig och inom din avdelning. Med ansvar för inköpsprocessen från inspiration till färdig produkt, med fokus på globala leverantörsrelationer och prisförhandling säkerställer du rätt mix av produkter i Hööks erbjudande. Du arbetar med prognos, analys och budgetarbete med ansvar för genomförsäljning och marginal inom din avdelning. Kampanjplanering och aktiviteter på produktnivå enligt företagets direktiv och du övervakar och ansvarar för aktiveringsflödet av nya produkter från lager till försäljning.
I den här rollen utgår du från kontoret i Borås och rapportera till Hööks inköpschef Emina Alivodic. Inköpsteamet består idag av 13 personer och i rollen som Category Manager externa varumärken, Hund & Pet Care kommer du ha tre medarbetare i ditt team.
Vem är du?
För att lyckas i rollen som Category Manager Externa Varumärken, Hund & Pet Care är/har du:
- Akademisk bakgrund inom textilekonomi, controlling eller inköp
- Flera års erfarenhet av att arbeta i en inköpsorganisation
- Erfarenhet av att leda team
- Skicklig förhandlare med global erfarenhet av att skapa leverantörsrelationer
- Erfarenhet från snabbrörliga och kundorienterade detaljhandelsbolag både fysisk detaljhandel samt e-handel
- Kunskap om logistiklösningar som drop shipment och konsignationsavtal
- Erfarenhet inom inköp av kemtekniska produkter, särskilt för djur som häst och hund är meriterande
- Stor kunskap om sotimentsplaneing, produktutveckling, sortimentsanalys & trendspaning. Har du erfarenhet av detta kring kemiska produkter och apoteksvaror är det extra meriterande.
- God kännedom om CSR och aktuellt regelverk inom hållbarhet
Vi vill också att du:
- Brinner för kommersiell försäljning och försäljningsutveckling
- Är kommunikativ, engagerad och ambitiös
- Effektiv, du får saker att hända, oavsett om det är självgående eller tillsammans med teamet
- Hittar nya affärsmöjligheter och drivs av att söka ny försäljning
- Ansvarstagande och strukturerad, du vågar testa nya arbetssätt för att förbättra arbetssätt och verksamheten
- Du är drivs av tillväxt och att arbeta i en entreprenöriell organisation
Om Hööks
Hööks är ett expansivt företag som möjliggör hästlivet för alla. Hööks är Nordens ledande detaljhandeln inom Hästsport med 68 butiker i Sverige, Danmark, Norge och Finland och en ständigt växande e-handel. Hööks Hästsport AB omsätter ca 600 miljoner SEK och varje år tar deras drygt 500 engagerade och ansvarstagande medarbetare emot ca 2 miljoner kunder i butikerna. Hööks Hästsport AB är sedan 2019 en del av Jula AB koncernen. www.jula.se