Om rollen
Som Marketing Automation Manager på Hemfrid kommer du att spela en nyckelroll och är strategiskt viktig i vår organisation. Din huvudsakliga uppgift blir att utnyttja kraften i Salesforce Marketing Cloud för att skapa och optimera kundresor som engagerar och behåller våra kunder. Du rapporterar till CMO och kommer ha ett operativt team lead-ansvar för en utvecklare. Du kommer även att arbeta nära resten av marknadsavdelningen.
Ansvarsområden
- Operativt och strategiskt arbete: Leta det operativa och strategiska marketing automation-arbetet kopplat till bolagets strategi och mål.
- Salesforce Marketing Cloud: Utnyttja Salesforce Marketing Cloud för att bygga och hantera automatiserade kundresor för nykundsbearbetning, upsell, cross-sell, anti-churn och winback.
- Segmentering och audience Building: Bygga och underhålla segment och målgrupper baserat på data från vår Salesforce och andra relevanta källor.
- Automatisering och trigger-baserade kommunikationsaktiviteter.: Skapa och optimera automatiserade flöden baserade på olika triggers genom kundens livscykel.
- Nyhetsbrev och kommunikation: Säkerställa att våra nyhetsbrev och SMS-kommunikation går ut korrekt till kunder och anställda.
- Integration och kommunikation: Hantera integrationskommunikation vid mottagande av nya bolag för att säkerställa rätt kommunikation vid rätt tid.
- Churn-analys och åtgärder: Samla in information om churn-tillfällen och implementera åtgärder för att minimera kundbortfall.
- Intern kommunikation: Utnyttja marketing automation för att kommunicera med våra anställda, inklusive medarbetarbrev
- Ledarskap och samarbete: Leda och stödja ett team med en utvecklare och samarbeta med olika avdelningar inom Hemfrid.
Vem är du?
För att lyckas i rollen som Marketing Automation Manager, är/har du:
- Några års erfarenhet från digital marknadsföring och marketing automation
- Erfarenhet från Salesforce Marketing Cloud
- Tech-savy, med grundläggande kunskaper i SQL
- God förståelse för marketing funnel och olika stadier i kundlivscykel
- Google analytics-erfarenhet
- Förmåga att sålla information från flera olika källor och förstå vad affärsbehoven handlar om
- Nyfiken läggning för att ständigt optimera flöden, testa lösningar och lära sig nyheter inom området
- Kommunikativ och god förmåga att skapa relationer cross-team
- Organiserad och har ett öga för detaljer, gäller t.ex. kod och copy
- Kommersiellt mindset, resultat- och datadriven samt proaktiv
- Goda projekledaregenskaper
- Flytande i både Svenska och Engelska
Ansökan
Låter denna jobbeskrivning som du? Välkommen att skicka in din ansökan via vårt ansökningsformulär nedan. Vi accepterar inte ansökningar via e-post.
Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta Erika Collin, som är ansvarig rekryterare i denna process: erika@beyondretail.se.
Tjänsten är på heltid med start så snart som möjligt. Huvudkontoret är beläget i Stockholm.