Företag måste spetsa interaktionen med befintliga kunder för att förbli relevanta. Här är 6 rekommendationer för att göra det.
Företag måste spetsa interaktionen med befintliga kunder för att förbli relevanta. Här är 6 rekommendationer för att göra det.
Att behålla och utöka sin kundbas är viktigare än någonsin. Med en kommande lågkonjunktur och den senaste tidens avmattning av e-handelstillväxten minskar interaktionen mellan återförsäljare och konsumenter, och att locka nya kunder blir allt dyrare.
Varumärken måste fokusera mer på noll- och förstapartsdata, med tanke på ökad oro för konsumenternas integritet och att tredjepartscookies snart försvinner från stora teknikföretag. Samtidigt väljer konsumenter sina produkter mer noggrant, vilket visar på vikten av att återförsäljare tillhandahåller en god kundupplevelse och att de får varje interaktion att räknas.
Väx genom ett kundcentrerat tillvägagångssätt
Att locka nya kunder är dyrare än att behålla befintliga. Trots detta investerar inte företag tillräckligt med resurser i lojalitetsansträngningar för att öka chanserna att behålla kunderna och så kallad repeat purchase rate (RPR). Detta trots att strategier för lojalitet leder till högre average order values (AOV), ökad vinst, förbättrade kundrelationer och ökat Customer lifetime value (CLV).
Därför kan det vara dags att använda CRM-data i Marketing Automation, AI-verktyg och även varumärkesbyggande lojalitetsstrategier för att ditt varumärke ska växa på ett kundcentrerat sätt. Community och customer value proposition spelar en viktig roll för dagens konsumenter, och företag måste förstå sina kunder, engagera dem och bjuda in dem till att bli aktivt involverade.
Vi har samlat sex sätt för hur ni kan gå tillväga.
6 sätt att utnyttja din CRM-data
1. Handlingsbar CRM-data
Ditt första steg bör vara att granska och synkronisera dina datakällor. Lär känna dina kunder genom att utvärdera din CRM-data och identifiera vilken data som är tillgänglig för att användas i hela purchasing funneln. Börja samla in saknad, handlingsbar CRM-data från första part och se till att allt finns på ett ställe för att möjliggöra en 360°-vy av kunden. Kunder tenderar att reagera positivt på förfrågningar om datainsamling så länge villkoren är tydliga och kompatibla, och det finns ett tydligt förslag på hur delning kan förbättra deras upplevelse.
2. Lyssna på dina kunder för att skapa relevanta upplevelser och relevant kommunikation
Vilka behov har kunden? Kunderna vill ha mer än bara produkter och priser; de vill ha lösningar på sina problem och en relation med företaget. Genom att sätta kunden i centrum genom alla processer förstår och möter du kundernas behov och därför bygga relevans mot kunderna – allt genom att använda din CRM-data och rätt CRM-teknikstack.
3. Fokusera på personalisering och relevans
Personalisering är ett av de mest effektiva sätten att förbättra kundupplevelsen för att driva tillväxt. Enligt en nyligen genomförd McKinsey-studie förväntar sig 70 % av kunderna en personlig upplevelse. Reflektera över hur du bäst kan anpassa kommunikationen genom hela köpprocessen – använd din data för att identifiera och visa de tjänster och produkter som mest sannolikt attraherar de enskilda kunderna. Personalisering inkluderar aktiviteter som:
- Personliga produktrekommendationer
- Personliga erbjudanden
- Extra tjänster för utvalda kunder
- Skräddarsydd kundservice
Använd den nöjda kunden som modell för att skaffa nya kunder, följ best practice för att förutsäga kundernas beteende och agera utifrån det. Testa, utvärdera och justera.
4. Optimera marginalerna
Genom att analysera din databas och dela upp den i olika segment kan du hitta både kunder som vill köpa för fullpris och dem som är ute efter ett fynd, det vill säga de kunder som alltid handlar för fullpris och de som upprepade gånger handlar på rea. Sänk inte kostnader eller ge mer rabatter än du måste, och kom ihåg att du inte behöver ge samma rabatt och tjänster till alla kunder; använd automatiseringar för att kommunicera på olika sätt till olika segment för att optimera dina marginaler och lönsamhet.
5. Optimera och automatisera din CRM-data genom marknadsföringstratten
CRM-data kan hjälpa dig att förstå var dina kunder befinner sig i sin livscykel för att sedan anpassa kommunikationen därefter. Titta inåt för att kunna se utåt; identifiera dina bästa kunder för att hitta nya kunder i din föredragna målgrupp. Förebygg churn och skapa långsiktig lojalitet genom att vara relevant i alla skeden av kundresan och optimera din retention i alla kanaler.
6. Presentera organisationen för nya verktyg och teknologier
När företag fortsätter att utvecklas och ta sig an ny teknik är det viktigt att vara nyfiken och anamma förändring. Effektivisera era processer för hur ni sätter upp affärscase och anpassa KPI:er i hela organisationen. Att utveckla CRM och MA är en intern, långsiktig transformationsprocess som kräver digital mognad och förändringar mellan avdelningar.
Vi kan hjälpa dig med dina CRM-initiativ och erbjuda interimslösningar, projektledning och strategisk rådgivning utifrån dina behov. Vi kan också hjälpa dig att rekrytera rätt resurser som behövs för din organisation.
Vet du inte var du ska börja? Kontakta oss så tar vi det därifrån!