När Beyond Retail lämnar 2021 bakom sig går de in på sitt tionde år som bolag. Det innebär tio år av ständigt fokus på att skapa värde – både för sina kunder och för sina anställda – något som har visat sig vara ett bra framgångsrecept.
När Beyond Retail lämnar 2021 bakom sig går de in på sitt tionde år som bolag. Det innebär tio år av ständigt fokus på att skapa värde – både för sina kunder och för sina anställda – något som har visat sig vara ett bra framgångsrecept.
Beyond Retail är påväg att växa upp. Deras första decennium som företag har gått fort, de började som en first-mover och etablerade sig först som managementkonsulter inom e-handel. Idag har de utvecklats och skapat en stabil grund med processer, strukturer och anställda. Ambitionen är förstås att fortsätta växa.
– Självklart är det viktigt för oss att fortsätta växa som företag med nya, spännande och duktiga människor. Det är dock lika viktigt att fokusera på våra nuvarande medarbetare och att fortsätta utveckla deras kompetens. Våra medarbetarundersökningar visar att vi har kommit långt som företag, men vi kan alltid förbättra oss ännu mer, säger Niclas Winroth, vd och grundare, och fortsätter:
– Kvalitet i leveransen är vår högsta prioritet, så vi behöver växa på ett kontrollerat sätt för att aldrig riskera det. Vissa av våra konkurrenter har företagstillväxt som högsta prioritet, och det kommer aldrig att bli fallet för oss, det är inte den typen av företag vi vill bygga. Istället fokuserar vi på att skapa värde för våra kunder och för våra anställda. För att fira våra fantastiska resultat 2021 och vårt 10-årsjubileum som företag, åker vi alla på en skidresa till Chamonix i vår. Det hade inte varit möjligt utan allas hårda arbete.
Fokusera inåt
Och hårt arbete har inte varit ett problem. 2021 fördubblade Beyond Retail sin omsättning och kom tillbaka till sina tidigare marginaler. Att e-handel och digital marknadsföring blomstrar i pandemins spår är en anledning till det, men Niclas vill även lyfta de anställda:
– Vi har varit i branschen ganska länge nu och har på senare tid sett ett ökat intresse för att bli konsult. Vi värdesätter att ha de vassaste medarbetarna i branschen med bred erfarenhet, alla valda via en noggrann rekryteringsprocess. Och med vår meritlista har vi lyckats attrahera de bästa i branschen.
Några av kärnvärdena hos Beyond Retail är mångfald, jämlikhet och hållbarhet. De har omsatt detta i praktiken genom att ha lika många män som kvinnor bland ägarna och i ledande positioner, i motsats till många andra företag i branschen.
Hög efterfrågan
Under de senaste åren har den digitala utvecklingen tagit stora kliv framåt. Det gäller även för Beyond Retail. Detta har bland annat inneburit att Beyond Retail nominerats i flera prestigefyllda tävlingar, som DI Gasell, Superföretag, och Årets Byrå. Laura Bornebusch Lundeberg, COO och Partner förklarar:
– Bolaget har alltid vuxit stadigt, men pandemin har ökat farten. Detta är naturligtvis positivt för våra kunder och deras kunder; men det har också skapat högre krav på deras organisationer. Här får vi möjlighet att visa vad vi kan och hjälpa dem att anpassa sig. Att vi är en oberoende aktör i en verksamhet som tidigare var förknippad med många partnerskapsaffärer är också attraktivt för många.
Som namnet antyder är Beyond Retail specialiserade på många olika branscher främst inom e-handel och detaljhandel. Några av kunderna de arbetat med under åren är: Svenssons i Lammhult, Svea Solar, Kry, Happy Socks, Pierce, Bygghemma, Orkla, Stronger, Bokus, Akademibokhandeln, Estrid, Matsmart, By Malene Birger, Royal Design, och NA-KD.
– Många av våra kunder är återkommande, så det har varit spännande att följa deras resor genom åren, säger Laura. Eftersom vi har så bred kompetens kan vi hjälpa till med många olika saker; till exempel behöver några av våra kunder hjälp med rekrytering, andra av konsulter och några både och. Vissa arbetsuppgifter handlar om digital marknadsföring på en generell nivå, medan andra är mer specialiserade, till exempel inom CRM. Det spelar ingen roll vad de behöver hjälp med, för vi hittar det alltid åt dem innan de vet vad de behöver.
Blickar framåt
Eftersom 2020 präglades av osäkerhet, inte minst inom rekryteringsbranschen, skapade det ett enormt kompetensbehov under 2021. Även om tillväxt förväntades var det ingen som förstod vad det innebar i praktiken; kundernas press på e-handlare ökade, vilket skapade hög efterfrågan för Beyond Retail. Niclas förklarar:
– Vi önskar att vi hade kunnat hjälpa ännu fler kunder, men vi var tvungna att säga nej eller snarare inte nu, vilket innebär att vi har en lista över företag som vill ha vår hjälp. Detta är naturligtvis en trevlig position att vara i och vi kommer att göra det bästa av det under 2022. Det är viktigt att ha ett öppet sinne inom den här verksamheten, att försöka förstå vad konsumenterna vill ha, vad våra kunder vill ha och hur vi kan hjälpa dem på bästa möjliga sätt.
När Beyond Retail går in på sitt tionde år som företag gör de det med tillförsikt i vetskap om att de har en bra grund, men förblir ödmjuka inför vad som kan komma att hända de kommande tio åren. För Niclas innebär det vissa förhoppningar för branschen och för Beyond Retail:
– I framtiden hoppas jag att ännu fler företag förstår värdet av vad högkvalitativ digital kompetens faktiskt kan göra för digital tillväxt. Och att vi hittar en balans mellan digitala och fysiska upplevelser, både i branschen men även på arbetsplatsen. För Beyond Retail hoppas jag att vi kommer att fortsätta ha roligt, skapa värde och bygga företaget och kulturen tillsammans. Alla medarbetare är nyckelspelare i vår organisation, så det är viktigt att alla trivs.