Att hantera relationer och förväntningar i en rekryteringsprocess kan vara tidskrävande och utmanande, eftersom både kunder och kandidater har sina individuella preferenser och behov. Gustav Lundström har flera års erfarenhet som rekryteringskonsult på Beyond Retail, och vet vilka egenskaper som är viktigast när det gäller att hitta de bästa kandidaterna.
Att hantera relationer och förväntningar i en rekryteringsprocess kan vara tidskrävande och utmanande, eftersom både kunder och kandidater har sina individuella preferenser och behov. Gustav Lundström har flera års erfarenhet som rekryteringskonsult på Beyond Retail, och vet vilka egenskaper som är viktigast när det gäller att hitta de bästa kandidaterna.
Gustav Lundström är en aktiv, nyfiken person som gillar att testa på nya saker; på Beyond Retail är han dock en av veteranerna. Han arbetar som senior rekryteringskonsult och har varit på Beyond Retail i många år nu. Som Senior Rekryteringskonsult har han huvudansvaret för flera olika kunders rekryteringsprocesser:
– En del av mitt arbete är att intervjua kandidater, bedöma deras kompetenser och se till att vi hittar den kandidat som passar vår kund perfekt. En annan del är att hantera kunden i termer av att stötta dem i att sätta rimliga förväntningar till exempel på tidslinje, tillgänglighet av kandidater med en specifik kompetens på marknaden, löneintervall och så vidare, och även hjälpa dem attrahera rätt kandidater. Därför tycker jag att det är viktigt att lära känna mina kunder och deras verksamhet ordentligt så att jag kan återberätta deras historia när jag pratar med potentiella kandidater.
Innan Beyond Retail jobbade Gustav på en rekryteringsbyrå inom finans, men hade tidigare varit i kontakt med Beyond Retail. Så när han bestämde sig för att gå vidare mot nya möjligheter visste han exakt vart:
– Jag träffade Beyond Retail en gång, hade en bra känsla direkt, och sedan fastnade de bara i mina tankar. Jag kände mig avslappnad med teamet och Beyond Retails fokus på digital kompetens inom e-handelsbranschen passade mina personliga intressen väldigt bra, säger Gustav och fortsätter:
– Beyond Retails synsätt med ständig fokus på kvalitet i varje rekryteringsprocess tilltalade mig, eftersom jag såg en möjlighet att verkligen ta tid att utvärdera kandidater och djupdyka i det hantverk som rekrytering faktiskt är.
Att väcka intresse
När man arbetar med människor hela dagarna är det viktigt att kunna hantera olika typer av personligheter, förväntningar och ambitionsnivåer. Den ena kandidaten är inte den andra lik, och detsamma gäller kunderna.För Gustav, i rollen som Senior Rekryteringskonsult, innebär detta att ständigt anpassa sin kommunikation. Han förklarar:
– När det gäller kandidaterna handlar det om att få dem att känna sig sedda och hörda, och att de förstår processen och vägen framåt. Och naturligtvis att väcka deras intresse för rollen och kunden. För kunder är det liknande; pitcha kandidater, se till att de enkelt kan följa processen och försöka överträffa deras förväntningar.
Även om Gustav är huvudansvarig för de processer han hanterar, är han inte ensam i det, eftersom han alltid har stöd från sitt team.
– Vi är ett sammansvetsat team som har jobbat ihop ganska länge nu. Alla mina kollegor är fantastiska, och vi har väldigt roligt tillsammans. Inte bara med rekryteringsteamet utan även med de andra teamen på Beyond Retail. Stämningen på kontoret är fantastisk, säger Gustav och fortsätter:
– Jag och några kollegor springer faktiskt Stockholm Marathon tillsammans i sommar. Jag har gjort det förut, men det var några år sedan nu. Vi har en löparklubb på jobbet så det känns motiverande att vi gör det tillsammans.
Vikten av att vara top of mind
I framtiden vill Gustav fortsätta utvecklas; förutom löpningen ligger hans fokus på kompetenser och kunder.
– Personligen vill jag effektivisera och utveckla vårt techerbjudande inom rekrytering. Tech fortsätter att växa och expandera i alla branscher varje dag, och som rekryteringsbyrå behöver vi visa att vi vet hur vi ska hantera dessa kompetenser, säger Gustav och fortsätter:
– För Beyond Retail ser jag fram emot att fortsätta utöka vår portfölj av spännande varumärken. Nya e-handelsaktörer dyker upp hela tiden nuförtiden och gör enorma tillväxtresor, och vi måste se till att Beyond Retail är top of mind som byrån för dem.