E-handel

10 tips för att lyckas med din SEO

seo-optimering-10-tips

Det genomförs flera miljarder sökningar i Google varje dag och hur ska du göra för att ranka bättre än dina konkurrenter? Frågan många ställer sig är var man ska börja och vad man ska prioritera för att maximera sin synlighet samt ranking i sökmotorer. Vi har samlat några av de viktigaste punkterna du bör tänka på när du vill få fart på din organiska trafik.

1. Skapa unika Meta Titlar
Meta Titeln är det absolut viktigaste elementet för att lyckas med SEO och är det något du ska prioritera så är det just detta. Skriv en relevant och unik titel till varje webbsida eller produkt och se till att det utvalda sökordet du vill ranka på är placerat först i titeln. För bästa effekt är det bra om du avslutar titeln med ditt varumärkes namn. Tänk på att titeln enbart får vara 50-60 tecken lång.

2. Intern länkstrategi
För ett framgångsrikt SEO-arbete är det viktigt med interna länkar på din webbplats. Dels används länkarna för att förstärka specifika sidor med utvalda sökord men även ur ett användarvänligt perspektiv är de betydelsefulla. Enkelt förklarat är en intern länk när en sida hänvisar till en annan sida på samma domän. De interna länkarna syftar till att stödja användarna genom sin navigering men också för att stärka de enskilda landningssidorna ur ett SEO- och rankingperspektiv.

3. Extern länkstrategi
Genom att producera relevant och intressant innehåll på din site ökar dina chanser till att få fler externa länkar. Ett underhållande innehåll uppmuntrar andra på sociala plattformar och webbplatser att vilja länka till din site. Se till att innehållet är synligt för rätt publik och främst att det är enkelt att dela. En extern länk är helt enkelt en annan webbplats som skapar en länk som pekar mot din webbplats. Desto mer externa länkar som är trovärdiga – desto högre och bättre ranking i sökmotorerna!

4. Altattribut / Bildoptimering
Något som många missar i ett SEO-perspektiv är att namnge sina bilder. Tänk på att sökmotorerna inte kan se vad dina bilder föreställer och därför är det extra viktigt att döpa dem så att man med några få ord tydligt beskriver vad bilden föreställer. Rätt nyckelord i bildbeskrivningen kan bidra till att hjälpa dig till en högre ranking då sökmotorernas spindlar hittar bilderna under indexeringen. Det gäller att förklara enkelt vad bilden föreställer under altattributet men viktigt även att filnamnet har en korrekt uppbyggnad och förklarar vad bilden visar.

5. Skapa content utifrån en sökordsanalys
Basera alltid ditt content på en sökordsanalys för att anpassa det utefter användarnas sökbeteende. Sökordsanalysen är grunden till relevant innehåll som syftar till att öka medvetenhet och synlighet i sökmotorerna. Syftet med att använda sig av en sökordsanalys är att du identifierar söktermer och fraser som kan driva relevant trafik till din webbplats genom att använda de sökord dina möjliga besökare faktiskt söker på.

6. Skapa tydliga huvudrubriker
Alla webb- och produktsidor ska ha en H1-tag, observera att det är viktigt att det enbart är en per sida då H1 alltid är huvudrubriken. Därefter kommer H2, H3, H4 osv som är webbplatsens underrubriker. Om du skulle använda dig av mer än en H1 per webbsida skulle det bara göra sökmotorn förvirrad. Kort och koncist – din H1 ska beskriva vad sidan handlar om och stå för sidans huvudrubrik, visuellt bör den vara större och sticka ut från övrig text på sidan. Precis lika viktigt som att placera sökord i Meta Titeln är det viktigt att inkludera nyckelordet i H1-taggen. Taggen fungerar alltså som en andra titel och gör webbsidan mer relevant för sökmotorerna.

7. Minimera sitens laddtid
Något du bör lägga tid på är att optimera din webbplats laddtid. Hur snabbt en webbplats hämtas ned är något som blir allt mer betydande för algoritmerna och även hur pass högt din site rankar. Det är viktigt att komma ihåg att många besökare lämnar en webbplats som tar mer än tre sekunder att ladda då det idag finns ett utbud så stort att man lätt kan välja en konkurrent framför en extra sekund. För att optimera laddtiden bör du bland annat se över bild- och filmstorlekar, endast ladda in de filer som behövs för varje specifik sida, se över de scripts som hämtas samt se till att din webbplats är hostad på en stabil hosting-tjänst.

8. Peka om 404-sidor
Du har troligtvis en hel del sidor som inte finns tillgängliga längre – gamla kampanjsidor, produkter som inte finns i sortimentet längre eller liknande. Dessa så kallade 404-sidor är det viktigt att du pekar om. När besökaren klickar på en gammal länk landar man på en 404-sida vilket lätt relaterar till att man lämnar siten. Här är det viktigt att du gör en ompekning – det innebär att skicka både besökarna och sökmotorerna till en annan URL än den som de ursprungligen klickade på. De två vanligaste omdirigeringarna är 301 och 302. Genom att göra detta löpande kan din organiska trafik öka samt ge dig ökad länkkraft.

9. Bygg en tydlig URL-struktur
Att skapa en tydlig uppbyggnad av dina url:er är en faktor som kan avgöra och påverka resultaten av din placering i sökmotorerna. Du bör undvika att skapa url:er med siffror och andra tecken som är svårtolkade för sökmotorer. Optimalt är att använda så korta url:er som möjligt med en struktur som inkluderar att besökaren uppfattar vart man är och som även en sökmotor förstår. Tänk på att även här använda dig av relevanta sökord.

10. Optimera för röstsök
En av de största trenderna inom SEO för kommande år är röstsökning. Man ser att allt fler konsumenter förväntas använda röstkommandon. Detta innebär en stor förändring för sökmotoroptimering som måste förstå denna nya typ av sökfunktion. Oftast använder konsumenten längre frågor mer likt en konversation och här blir utmaningen att förstå vilka sökord som är relevanta för dina besökare. Vill du ligga i framkant gällande din SEO-optimering är detta något du ska haka på och ju mer du tänker som en konsument – desto högre blir chanserna att kunna svara på deras frågor med relevanta svar.

Vill du ha hjälp med din SEO? Vi på Beyond Retail erbjuder ett helhetsperspektiv på e-handel och kan hjälpa dig med allt från digitala strategier, digital marknadsföring till projektledning och kampanjplanering. Kontakta oss så berättar vi mer!