När Happy Socks behövde hjälp med att skapa mer långsiktighet och att se över en del förbisedda områden vände de sig till Beyond Retail. Hittills har samarbetet lett till en omorganisation, konkreta e-handelsmål och en hel del kunskapsutbyte – vilket gör att deras anställda kan utmärka sig i branschen.
När Happy Socks behövde hjälp med att skapa mer långsiktighet och att se över en del förbisedda områden vände de sig till Beyond Retail. Hittills har samarbetet lett till en omorganisation, konkreta e-handelsmål och en hel del kunskapsutbyte – vilket gör att deras anställda kan utmärka sig i branschen.
Happy Socks grundades 2008 av några vänner som ville sprida lycka genom strumpor. Idag är framgången ett faktum, och deras färgglada strumpor har spridit sig över hela världen, och gör vardagen lite mindre tråkig.
I slutet av 2021 förändrade Happy Socks en del av sin organisation vilket ledde till ett behov av ökad långsiktighet och en känsla av trygghet i e-handelsorganisationen. De bestämde sig för att ta in Beyond Retail med en Interim Head of E-commerce, som direkt upptäckte att de var tvungna att omorganisera teamet igen för att skapa tydlighet och effektivitet:
– Vi har alltid fokuserat på att vara kommersiellt drivna, utmana organisationen och hitta nya sätt att optimera verksamheten. Det första vi gjorde var att intervjua alla inblandade och kartlägga hela organisationen, vad som har fungerat historiskt och vad som kommer fungera i framtiden. Vi insåg snabbt att vi var tvungna att skapa ett globalt team som arbetar tillsammans.
Kenny Renes, Head of E-commerce Consulting på Beyond Retail, förklarar:
– När vi satte igång uppdraget fokuserade vi mycket på hygienfaktorer för e-handel. Dessa faktorer inkluderade alla olika områden, från UX och förståelse av e-handelslandskapet till value proposition kontroller och paid search, och såg resultat direkt. Vi formade också 5-årsplanen som omvandlade företagets mål till konkreta e-handelsmål, och omdefinierade hur framgång ser ut och hur vi ska nå dit.
Att sätta grunden för CRM-arbetet
Under omorganisationen förändrades behovet för Kenny att leda det digitala marknadsföringsteamet och lägga andra resurser på att fokusera på CRM-erbjudandet. Robin Ahrnell, Head of E-commerce på Happy Socks, förklarar:
– Även om omorganisationen innebar en stor förändring för många så kom den nerifrån och upp och fokuserade på kvalitet. Det gjorde det möjligt för mig att snabbt se ett behov av ett ordentligt CRM-erbjudande där vi bättre använde oss av ett av de mest kraftfulla CRM-verktygen, Emarsys, och adderade aktiviteter utöver marknadsföringsmail.
Robin byggde ett affärscase om detta och presenterade det för ledningsgruppen och uppmanade dem att ta in Carl-Johan Claesson från Beyond Retail som interim Senior CRM Manager. Hans uppdrag skulle vara att lägga grunden för Happy Socks framtida CRM-arbete, både vad gäller strategier och kunskapsdelning.
– Jag tyckte att CJ skulle passa perfekt, både vad gäller erfarenhet inom CRM och Emarsys, men också som person i vår företagskultur. Vi behövde CRM-expertis och erfarenhet för att komma igång och någon som fokuserade på både kortsiktiga och långsiktiga resultat, säger Robin.
I praktiken fokuserade CJ mycket på kunskapsdelning för att göra det möjligt för andra medarbetare att växa och utvecklas i sina karriärer.
– Mycket av mitt fokus låg på att få teamet på plats så att de kunde känna sig trygga i de nya CRM-strategierna och arbeta självständigt med dem. Några av sakerna vi gjorde var att bygga en databas som möjliggjorde skalning och personalisering, och att etablera en marknadsföringsdatabas för att fatta datastyrda beslut och kraftautomatisering, förklarar CJ och fortsätter:
– Jag ser fram emot att se deras framtida CRM-resa. Hela organisationen välkomnade den expertis jag kom med, och nu när de har verktygen för att utmärka sig ännu mer tror jag att deras utvecklingspotential är enorm.
Långsiktig framgång
För Kenny och CJ innebar uppdraget främst att omorganisera, hålla igång de dagliga processerna smidigt, bygga förtroende och trygghet i organisationen samt förenkla verksamheten för att ska förutsättningar för Happy Socks framgång. CJ förklarar:
– Det har varit en fantastisk resa inom digital marknadsföring och CRM, och det hade inte varit möjligt utan de fantastiska människorna på Happy Socks. Vi har fått förtroende och mandat från både ledningen och teamet, vilket gjorde att vi kunde påverka kanaler och projekt fullt ut, något som möjliggör långsiktig framgång på företagets spännande väg framåt.
Idag har Happy Socks kommit långt i sin digitala marknadsföringsresa och även om uppdraget snart avslutas kommer de att hålla kontakten med Beyond Retail, enligt Robin:
– Vi har redan pratat om framtiden tillsammans. CRM är mycket eftertraktat just nu, och för framtida projekt när vi behöver lite expertrådgivning, kommer vi att kontakta CJ och Beyond Retail. Deras konsulter är bra människor med exceptionell kompetens och bra inställning – något Kenny och CJ är de perfekta exemplen på. De passade in i vår kultur direkt, och har inte känts som konsulter en sekund.