Academy case: Clas Ohlson

Clas Ohlson investerar i personalen med Beyond Retail Academy för att stödja fortsatt tillväxt inom e-handel.

Clas Ohlson är en ikon inom svensk handel som i över ett sekel hjälpt människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser. Idag har Clas Ohlson 221 butiker runt omkring Sverige, Norge och Finland, samt en stark närvaro inom e-handel.

Clas Ohlsons e-handel har upplevt en betydande tillväxt under de senaste åren, men eftersom de ville fortsätta sin digitala transformationsresa, såg de ett behov av att sprida den digitala kunskapen bortom deras e-handelsteam till hela organisationen.

Beyond Retail valdes som partner och introducerade “Beyond Retail Academy”, ett innovativt utbildningsprogram med skräddarsydda och interaktiva kurser som utvecklades tillsammans med Clas Ohlson för att möta organisationens behov. Programmet riktades till personer  som inte arbetade direkt med e-handel för att minska silos inom organisationen, skapa en en inspirerande arbetsmiljö och förbättra samarbetet mellan olika avdelningar.

Lene Iren Oen, Director of Sales and E-commerce på Clas Ohlson, ledde projektet och var med sina strategiska insikter och vision, avgörande för att definiera utbildningsprogrammets riktning.

– Programmet var en strategisk investering i våra anställda och ett bevis på vårt åtagande att minska silos och framtidssäkra vår organisation för en ny digital era. Det visar vår dedikation till personalens utveckling och främjar en kultur som vågar riva barriärer. Vi är väldigt nöjda med leveransen från Beyond Retail.

En ny approach på kompetensutveckling

Beyond Retail Academy’s program var obligatoriskt för utvalda anställda och täckte de viktigaste aspekterna inom e-handel. Det var ett omfattande program med ämnen som exempelvis kartläggning av kundresan, effektiva prissättningsstrategier, digitala marknadsföringsstrategier, det föränderliga AI-landskapet och mycket mer.

Programmet integrerade interaktiva workshops, informativa quiz, engagerande diskussionsgrupper samt hade en blandning av externa talare och expertis med internt kunskapsutbyte.

Daniel Nilsson, E-Commerce Manager Nordics på Clas Ohlson, hade en central roll i det dagliga arbetet och utvecklingen av programmet samt såg till att innehållet var kärnfullt för alla deltagare, men det kom inte utan sina utmaningar..

– Att anpassa utbildningsprogrammet till olika kunskapsnivåer och roller inom organisationen var en utmaning, men genom kontinuerlig feedback och löpande justeringar säkerställde vi dess värde för alla deltagare. Programmet hjälper oss att fortsätta utvecklas och driva företaget framåt som en enhet.

Ett bevis på engagemang för personalens utveckling

Beyond Retail Academy var ett viktigt steg i Clas Ohlsons resa mot digital transformation och ett bevis på deras engagemang för personalens utveckling, även i utmanande tider.

I en tid som präglas av snabb teknologisk utveckling är kontinuerlig kompetensutveckling oumbärlig för företag som vill anpassa sig till förändringar och fortsätta utveckla. Detta program utgör en solid grund för sådana anpassningar.

Niclas Winroth, VD och grundare av Beyond Retail, var aktivt engagerad under programmets alla faser, och betonar att framgången var ett resultat av samarbetet mellan Beyond Retail och Clas Ohlson.

– Vi är supernöjda med samarbetet med Clas Ohlson. De har verkligen investerat tid och engagemang för att göra det här till en jättebra utbildning, så det har verkligen varit ett samarbete. Det är nyckeln till att det blev så bra som det blev.

Related Posts