Under en tid då flera teammedlemmar bestämde sig för att gå vidare, samtidigt som Pierce Group satsade mot ett tydligt mål, att ta marknadsandelar, var det avgörande att snabbt få rätt kompetens på plats. Eftersom kompetensbristen i branschen gör det till en tuff utmaning att rekrytera, samarbetade Pierce Group med Beyond Retail för att fylla luckorna.
Under en tid då flera teammedlemmar bestämde sig för att gå vidare, samtidigt som Pierce Group satsade mot ett tydligt mål, att ta marknadsandelar, var det avgörande att snabbt få rätt kompetens på plats. Eftersom kompetensbristen i branschen gör det till en tuff utmaning att rekrytera, samarbetade Pierce Group med Beyond Retail för att fylla luckorna.
Pierce Group är ett ledande europeiskt e-handelsföretag som säljer motorcykel- och snöskoterutrustning, tillhörande delar och streetwear. Företaget grundades 2008 med målet att hjälpa förare runt om i världen att följa sin passion genom att erbjuda ett brett utbud av produkter, know-how och inspiration. Med huvudkontor i Stockholm har Pierce Group även en lokal onlinenärvaro på 20 europeiska marknader.
Beyond Retail och Pierce Group inledde sitt samarbete för ungefär ett år sedan när Pierce Group snabbt behövde fylla flera roller inom en kort tidsram. Behovet av kvalificerade kollegor som kunde säkerställa ett fortsatt arbetsflöde och samtidigt driva utvecklingen framåt var avgörande.
– Vi har varit extremt beroende av konsulterna från Beyond Retail då vi behövde tillsätta flera tjänster snabbt. Vi valde Beyond Retail främst för att de är specialiserade på e-handel. Dessutom har de ett gott rykte som seniora konsulter som verkligen är bra på det de gör. Detta gjorde dem till det självklara valet för oss, säger Carsten Schmidt, Head of Performance Marketing på Pierce Group.
En bredd av ansvarsområden
Pierce Group har fått stöd av två av Beyond Retails konsulter som båda har haft en bred ansvarsbeskrivning av vad de ansvarar för. Deras fokus har legat på en kanal vardera med fokus på ett tydligt mål: att driva försäljning och att bygga broar mellan de anställda som lämnat företaget och de som kommer att ta över efter samarbetet med Beyond Retail.
– Beyond Retail har gjort det möjligt för oss att fortsätta den positiva trend vi startat. Vi behövde proaktiva, flexibla och kompetenta personer som kunde ta ansvar för både våra arbetssätt och naturligtvis - våra resultat. Och det var precis vad Beyond Retail gjorde, säger Carsten.
Haresh Radhakrishnan är en av konsulterna som har arbetat med Pierce Group. Som Senior Digital Consultant Lead på Beyond Retail har han en ledande roll i marknadsföringsteamet. En del av hans roll är att ansvara för kompetensutvecklingen hos andra konsulter. På Pierce Group har han haft en bredd av ansvarsområden. Han har bland annat arbetat med att upprätthålla bolagets resultat efter att flera personer i teamet slutat, samt att lägga en ny strategi och anpassa den till de olika marknaderna.
– Pierce Group är ett ambitiöst företag med höga intäkter och närvaro på flera olika marknader. De har fokuserat mycket på skalbarhet och automatisering, vilket förutom kompetens inom digital strategi och marknadsföring även krävde någon med teknisk kompetens. Jag har en teknisk bakgrund och den har verkligen har kommit till nytta. Till exempel kom jag snabbt in i deras komplexa och tekniska upplägg, säger Haresh och fortsätter:
– En viktig del av mitt uppdrag var att ta fram en strategi för hur Pierce Group kan gå från automatiseringar som begränsar våra möjligheter att anpassa efter specifika marknader. Tidigare har samma strategi använts på alla marknader, vilket har lett till att optimeringen varit bristande på vissa marknader. Detta har också lett till resursbesparingar – både vad gäller arbetskraft och kostnader.
Innan samarbetet avslutas: en ordentlig överlämning
Förutom att erbjuda konsulttjänster är Beyond Retail även specialiserade på digital rekrytering. Med hjälp av Beyond Retails rekryteringskonsulter har Pierce Group nu rekryterat nya teammedlemmar med rätt kompetens att ta över efter Beyond Retail. Därför är det just nu stort fokus på att överlämningen till nytillskotten i teamet ska bli så bra som möjligt.
– En viktig del av konsultuppdraget är överlämningen till de nyanställda som tar över våra uppgifter och ansvar. När vi försvinner kommer alla att veta exakt vad och hur de ska göra, säger Haresh.
– Vi har haft ett mycket välfungerande samarbete. Beyond Retails sätt att arbeta har gjort det tydligt hur viktigt det är att ha människor som kan ta initiativ – speciellt i en dynamisk bransch i en snabbt föränderlig värld. Beyond Retail har visat att de går att lita på – vi hade höga förväntningar som Beyond Retail uppfyllde. Jag skulle gärna anställa dem på heltid om jag kunde, säger Carsten.