När en av de största hemsidorna för design och heminredning behövde en Interim Head of Paid Marketing vände de sig till Beyond Retail. Nu, ungefär ett år senare, är samarbetet snart på väg att avslutas efter ett rekordår för Royal Design.
När en av de största hemsidorna för design och heminredning behövde en Interim Head of Paid Marketing vände de sig till Beyond Retail. Nu, ungefär ett år senare, är samarbetet snart på väg att avslutas efter ett rekordår för Royal Design.
Royal Design som företag har funnits online sedan 1999 och ställde snabbt om till e-handel. Idag är de en av de största e-handlarna för hem- och kontorsinredning. De började sin resa med att sälja handblåsta glas till USA, och det var först tio år senare, när de breddade sitt e-handelsutbud och öppnade upp för den nordiska marknaden som verksamheten började blomstra. Idag omsätter de 1,5 miljard årligen tillsammans med sitt systerbolag Rum21 och verkar på 18 olika marknader.
För ungefär ett år sedan började de arbeta med Beyond Retail då deras Head of Paid Marketing gick på mammaledighet, ett samarbete som snart är på väg att upphöra när hon återgår till sin tjänst. Martin Magnusson är Chief Marketing Officer på Royal Design och har arbetat nära Beyond Retails konsult Haresh Radhakrishnan under året:
– Vi bestämde oss för att anlita en konsult från Beyond Retail eftersom vi behövde flexibilitet och kompetens. Vi ville ha någon som kunde ta på sig allt ansvar och alla uppgifter, främst gällande budget, effektivitet och att se till att vi är i mål i alla betalkanaler; någon vi kunde lita på, vilket vi omedelbart kände med Haresh..
Haresh Radhakrishnan, Senior Digital Marketing Consultant på Beyond Retail, hade rollen som Interim Head of Paid Marketing på Royal Design. Han har en bakgrund från byrå och har tidigare arbetat nära med liknande aktörer i branschen, vilket gjorde övergångsfasen smidig.
– Det var ingen stor eller komplex anpassning. Istället var övergångsfasen väldigt smidig och kort. Haresh kom i princip in och tog över från dag ett, med alla färdigheter som behövs för rollen. Och sedan den dagen har han gjort ett jättebra jobb, och vi är supernöjda med samarbetet – och med resultatet, säger Martin och fortsätter:
– 2021 var ett rekordår för oss på Royal Design, med den högsta tillväxttakten någonsin och starka resultat överlag för både koncernen och varumärkena. Allt det hårda arbete vi alla har gjort under de senaste åren har gett resultat. I allt bidrog Haresh med rätt kompetens, speciellt inom den tekniska delen av marknadsföring.
Litet team, stort varumärke
Under Hareshs tid på Royal Design har hans timmar växlat mellan 50 till 80 procent, baserat på behov. Förutom att lösa dagliga ad hoc-problem har han hanterat budgetar, tekniska inställningar, strategiska frågor gällande system och kanaler, och även täckt upp för Martin i sin roll med dagliga möten med ledningsgruppen.
– Dagarna har sett väldigt olika ut, vilket har varit väldigt roligt. Royal Design är faktiskt kund till den tidigare byrån där jag jobbade så nu får jag jobba ihop med och kravställa mot min tidigare arbetsgivare. Jag känner att vi kan åstadkomma mycket tillsammans, med mig på andra sidan. Det är ett ganska litet, fantastiskt team som arbetar med ett så stort och välkänt varumärke med stor omsättning vilket är så roligt och lärorikt, säger Haresh.
Föräldraledigheten har redan avslutats, men Haresh stannar kvar ännu en månad på 60 procent, så att överlämningen går så smidigt som möjligt. Martin förklarar:
– Det har hänt mycket under det senaste året och jag vill att alla inblandade ska vara glada och nöjda med överlämningen. Haresh har verkligen känts som en anställd i teamet, och han och Beyond Retail har levererat mycket mer än jag förväntade mig att ett konsultföretag skulle göra. Tillgängligheten har varit enastående; han har löst allt han tagit sig an, och jag har känt mig trygg med att veta att jag kan ringa eller smsa när det behövs. Jag är mycket nöjd med Hareshs hårda arbete.